Monday, May 21, 2007

Practice makes Perfect

Ada satu pantun klasik yang selalu diucapkan terutama ketika mengingatkan betapa pentingnya untuk berusaha dengan bersungguh-sungguh dalam sesuatu perkara sebelum seseorang itu dapat melihat hasil yang baik kemudiaanya dan sebenarnya ayahanda saya sendiri selalu mengungkapkannya terutama ketika saya akan menduduki peperiksaan.
Berakit-rakit ke hulu, Berenang-renang ketepian, Bersakit-sakit dahulu, Bersenang-senang kemudian.
Mesti masing-masing pun familiar dengan pantun 4 kerat di atas tu kan, 'point'nya dalam apa-apa perkara pun mesti kene berpenat dahulu, usaha dahulu, payah dahulu sebelum kita akan dapat melihat kejayaan kita kemudiannya. Begitu juga sebenarnya dengan kedudukan dan kehidupan kita di dunia ni. Di dunia inilah tempatnya untuk kita bekerja, berusaha, beramal membuat kebajikan, mengajak kepada kebaikan mencegah daripada kejahatan, tempat untuk kita bercucuk tanam yang akhirnya amalan-amalan inilah yang akan kita jadikan bekal tika mana berhadapan untuk ditimbang amalan di atas mizan Allah di yaumul Mahsyar kelak yang menjadi tempat untuk kita menuai hasilnya.
Cuma kadang-kadang kita lupa, kadang-kadang kita lalai, kadang-kadang kita tak sedar seiring dengan masa yang berlalu, makin dekat kita dengan kematian, makin dekat kita dengan janji Allah "Setiap yang bernyawa akan merasai kematian" namun masih sedikit amal kita, masih kurang kerja kita, masih lemah juang kita. Moga diri sendiri akan terus bersemangat dan istiqamah untuk melaksanakan kewajipan yang terpikul ke atas diri buat masa ini. Sebagai pelajar perubatan, sebagai seorang Muslim, sebagai seorang da'ei, sebagai seorang anak, sebagai seorang abang, sebagai seorang sahabat dan lain-lain lagi yang masing-masing pun menuntut hak untuk di lunaskan. Mohon pertolonganMu Ya Allah.
Apapun buat masa ini, saya sendiri agak kecewa dengan diri sendiri, agak kurang momentum menelaah untuk subjek ophtal ini. Apa masalahnya ya? Makan cukup! Tidur cukup! Pengcahayaan bilik?ha...ni agak kurang kot :D emm apepun saya memang risau kalau gagal dalam imtihan kali ini namun lebih risau jika tidak dapat belajar dan bersedia dengan baik sebelum menduduki peperiksaan tersebut. Apapun doakanlah yang terbaik ye.
Buat sahabat-sahabat yang lain juga, mudah-mudahan akan terus bersemangat untuk imtihan kali ni ye. jangan stress dan depress sangat la. insyaAllah semuanya pun akan dipermudahkan. Buat je sehabis baik dan insyaAllah akan ada natijah yang terbaik buat kita. Ops saya sepatutnya teruskan study sekarang. Sekadar mencoret sedikit di pagi yang bening ni ;)
Sebelum berpisah, jom tonton persembahan 'marching' daripada student Nishihara Univ ini. Cukup kagum! Bagaimana mereka dapat melakukan gerakan dan persembahan dengan begitu baik sekali. Sememangnya jika kita percaya dengan kebolehan diri ditambah dengan usaha yang gigih InsyaAllah pasti kita dapat melakukannya. "Practice makes Perfect" Right?;) . Namun Yang Maha Mencipta mereka yang hebat ini lah yang lebih berhak untuk kita kagumi... Jumpa lagi ya.

Jazakumullah Khairan Kathira.
Dr Kadir, Kaherah, 4 Jamadil Awal 1428H, 2:37 am
PS: Oh ya, nasihat saya, tidak perlulah anda mencari persembahan-persembahan lain nishihara dari youtube, takut-takut nanti anda terlalu asyik dan tak buat kerja lain lagi ;)