Wednesday, June 11, 2008

Elaun pelajar tajaan Mara di Mesir dinaikkan

Elaun pelajar tajaan Mara di Mesir dinaikkan 11/06/2008 12:47pm

KUALA LUMPUR 11 Jun – Sebanyak 436 penuntut tajaan Majlis Amanah Rakyat (Mara) yang sedang mengikuti pengajian dalam bidang perubatan di Mesir kini menerima kadar kenaikan elaun sara hidup yang baru iaitu daripada AS$224 (RM732.48) kepada AS$420 (RM1,373.4) sebulan.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Noh Omar berkata, kenaikan itu berkuatkuasa mulai 1 April lepas.

Selain sara hidup itu, beberapa kadar elaun lain juga dinaikkan sehingga 90 peratus, antaranya elaun buku, elaun alat perkakas, elaun penempatan, elaun pengajian akhir dan elaun pakaian, katanya dalam satu kenyataan di-0 sini hari ini.

Beliau berkata, elaun buku dinaikkan daripada AS$175 (RM572.25) kepada AS$300 (RM981) setahun, elaun alat perkakas daripada AS$88 (RM287.76) kepada AS$150 (RM490.5) setahun dan elaun penempatan daripada AS$336 (RM1,098.72) kepada AS$630 (RM2,060.1) yang dibayar sekali sahaja. - Bernama

______________________________________________

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaykum dan salah sejahtera buat semua.


Segala puji dan syukur kita panjatkan kepada Allah subhanahu wataala atas segala nikmat yang dikuniakanNya. Berita kenaikan Elaun Sara Hidup Pelajar-pelajar Perubatan tajaan MARA yang menuntut di Mesir ini pastinya memberikan sedikit sebanyak kelegaan kepada kita semua. Setelah bertahun-tahun berjuang untuk kenaikan elaun ini akhirnya suara kita didengari dan diambil perhatian oleh pihak kerajaan dan para pelajar diberikan hak untuk menikmati kenaikan elaun seperti yang diharapkan. Semoga berita ini akan sedikit sebanyak membantu pelajar-pelajar menghadapiinflasi dan kos sara hidup yang semakin meningkat diMesir di kala ini.

PERUBATAN secara tulus mengucapkan penghargaan kepada pihak kerajaan yang telah bersetuju untuk menaikkan kadar sara hidup ini dan menyeru kepada pihak-pihak penaja yang lain seperti yayasan negeri, zakat, kerajaan negeri dan lain-lain untuk turut mengikut jejak yang sama menaikkan elaun sara hidup bagi memastikan pelajar-pelajar di sini dapat melalui hidup dan belajar dengan sebaiknya.

Buat semua pelajar, panjatkanlah syukur atas segala kurniaan Allah ini. Bayangkan, dikala masyarakat di Malaysia begitu gusar dan gelisah dengan kadar inflasi yang meningkat, harga minyak yang naik, harga barangan yang turut sama naik, kos hidup yang semakin membebankan namun kita pula digembirakan Allah dengan berita ini. Justeru mari kita bertanya, dimana pula peranan kita? di mana pula tanggungjawab kita? Jadikanlah ia sebagai pemangkin semangat untuk kita terus berusaha dan berusaha mencapai kecemerlangan dalam pelajaran dan semua aspek sepanjang keberadaan kita di bumi Mesir ini. Moga selepas ini kita akan dapat lebih fokus menuntut ilmu dan melunaskan kewajipan yang ada.

Di samping itu,nasihat saya juga kepada semua, sepertinya juga apa yang disebut oleh Pimpinan-pimpinan kita di Malaysia termasuklah Yang Di Pertuan Agong sendiri yang menasihatkan semua rakyat untuk lebih berhemah dan berjimat dalam berbelanja dan menguruskan kewangan masing-masing, tidak perlulah kita terlalu bermewah-mewah dan berbelanja sesuka hati sebaliknya gunakanlah rezeki yang dikurniakan Allah itu dengan sebaiknya. Apa yang perlu kita ingat, setiap irsh dan genih yang kita belanjakan pastinya tidak terlepas daripada penghisaban di neraca Allah Taala di akhirat kelak. Justeru belanjakanlah harta yang kita ada ini ke jalan kebaikan serta diredhai dengan sebaik mungkin, insyaAllah.

"Beringat sebelum terkena, sediakan payung sebelum hujan, sediakan perahu sebelum bah."

Ingatlah juga sahabat-sahabat yang mungkin kurang bernasib baik berbanding kita, tiada tajaan dan biasiswa seperti kita. Bantulah mereka selagi kita mampu untuk membantu mereka. Moga dengan itu akan memberikan lebih barakah dan makna kepada hidup kita. Dalam masa yang sama, moga kita dijauhkan daripada sifat tamak, bakhil, ujub dan sifat-sifat keji yang lain dalam melayari kehidupan yang sementara ini. Bersama nikmat itu, pasti akan ada ujian yang mengiringinya. Tika senang, tika kaya inilah akan datang sifat bakhil dan kedekut untuk mengeluarkan harta demi kebaikan orang lain.Justeru moga kita tidak terkesan dengan sifat-sifat mazmumah tersebut.

Akhirnya, doakanlah juga kesejahteraan dan keselamatan abang-abang, kakak-kakak yang sudah sekian lama berusaha dan berjuang untuk kenaikan elaun sara hidup ini sejak dahulu lagi sehingga akhirnya dapat dirasai oleh generasi yang ada pada hari ini. Moga mereka sentiasa diberikan kemudahan dalam menghadapi tugas-tugas sebagai seorang doktor di Malaysia sana.

Baiklah, setakat itu sahaja, moga semua dapat menghadapi baki peperiksaan dengan lebih baik dan bersemangat selepas ini. Bittaufeeq wannajah buat semua.

Sekian.

Presiden,
Persatuan Pelajar-pelajar Perubatan Malaysia-Mesir

PS: Kenaikan elaun pelajar-pelajar JPA akan diumumkan selepas ini oleh kerajaan dengan kadar kenaikan yang sama.

2 comments:

Anonymous said...

salam ziarah tuan presiden..
alhmdulillah..rs gmbira sgt dgn brita kenaikn elaun ni..
emm..ana nk kpastian,elaun JPA akn naik eh?bile ye berkuatkuasa tu?
ok..gud luk 4 ur final imtihan..

Dr Kadir said...

waalaikumussalam wbt.

Mengikut sumber2 yang sahih begitu la.Dan amalan biasanya MARA hanya akan naikkan elaun setelah JPA naikkan elaunnya dan jumlahnya akan sama. Cuma tunggulah pengumuman daripada menteri sendiri nanti... :)

tak perlu risau sangat, jawab imtihan baik2