Thursday, February 5, 2009

Update Kejatuhan kerajaan PR di Perak

Assalamualaykum dan salah sejahtera buat semua.

Semuanya nampak kelam dan tidak memihak kepada Pakatan Rakyat dalam isu yang berlaku di Perak di kala ini. Walaupun YB Nizar masih dengan pendirian untuk tidak meletakkan jawatan sebagai MB walaupun dititahkan sultan melainkan melakukannya di dalam dewan, perlantikan Dr Zambry yang bakal menganggat sumpah sebagai MB baru di Istana Kinta petang esok mungkin akan menamatkan episod-episod cemas dan mendebarkan yang berlaku di Perak pada hari ini.

Kepada YB Nizar, bersabarlah atas apa yang berlaku, pasrah dan redhalah atas segala ketentuan yang Maha Esa, kembalilah memuhasabah dan menilai sejauh mana gerak kerja dan pentadbiran yang telah dijalankan selama ini dan bersedialah untuk menjadi pembangkang yang kuat di Perak bagi memastikan pentadbiran baru yang bakal menerajui kerajaan Perak hari esok akan terus melaksanakan kema'rufan yang diperkenalkan sebelum ini dan menghentikan segala kemungkaran yang ada. Walau tanpa kuasa, seorang pejuang Islam akan terus berjuang dan berjuang bagi memahamkan manusia dengan Islam dan mendekatkan mereka dengan Islam. Teruskanlah berjuang.

Walau apapun, pada saya apa yang berlaku di Perak memberikan pengajaran yang cukup banyak kepada semua pihak. Sekurang-kurangnya kita dapat melihat keletah ahli-ahli politik yang menerajui negara kita pada hari ini, Ya Allah, kurniakanlah negaraku Malaysia, pemimpin-pemimpin yang tulus ikhlas, melaksanakan pentadbiran sesuai dengan apa yang diredhai olehMU ya Allah.

"Kebenaran tanpa strategi dan perancangan akan dikalahkan oleh kebatilan yang penuh helah, strategi dan perancangan yang rapi"


Wallahu a'lam

_______________________________________________________

Update tentang isu krisis pentadbiran di Perak melalui Malaysiakini.com

2,000 di rumah Nizar, 'memalukan', kata Ku Li

Feb 5, 09 10:19am

kemaskini 9.16pm Kira-kira 2,000 orang berhimpun di kediaman rasmi menteri besar Perak, menyatakan sokongan kepada Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin.

Mereka melaungkan "reformasi", "jatuh BN" dan "hidup rakyat" sementara menunggu ucapan para pemimpin Pakatan Rakyat mulai jam 10 malam ini.

Mesyuarat barisan pemimpin atasan gabungan pembangkang itu petang tadi memutuskan untuk mempertahankan jawatan menteri besar itu.

kemaskini 8.45pm Tokoh lama Umno, Tengku Razaleigh Hamzah menyifatkan perkembangan krisis peralihan kuasa kepada BN di Perak kini sebagai "babak-babak yang memalukan."

Menulis di blog peribadinya awal malam ini, ahli parlimen Gua Musang berkata hanya ada dua cara untuk menguji sokongan terhadap kerajaan Pakatan Rakyat itu - pillihanraya negeri atau usul tidak percaya di Dewan Undangan Negeri (DUN).

"Menjatuhkan dan menaikkan sesuatu kerajaan dengan cara-cara lain adalah bertentangan dengan Perlembagaan, menghakis kedaulatan undang-undang dan membawa risiko membentuk sebuah kerajaan yang tidak sah," katanya.

kemaskini 8pm Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pangkur, Datuk Dr Zambry Abd Kadir, 47, telah dipilih sebagai menteri besar baru Perak.

zambry abdul kadirPengumuman itu dibuat oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi malam ini, sejurus tiba dari Perak i Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Subang.

Dr Zambry yang juga ketua Umno bahagian Lumut itu memang disebut-sebut bakal dipilih sebagai pengganti Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin kerana ketokohannya serta taraf pendidikan tinggi yang dimilikinya.

Berkelulusan PhD dalam bidang politik, beliau sebelum ini pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa (UIA).

Dr Zambry - yang pernah ditahan bawah Akta Keselamatan Negeri (ISA) dalam krisis susulan pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 1998 - dijadual mengangkat sumpah di Istana Iskandariah jam 3.30 petang esok.

Perdana menteri berkata, Sultan Azlan Shah telah memperkenan pemilihan ambry sebagai Menteri Besar.

Barisan exconya akan mengangkat sumpah Selasa depan.

No comments: