Friday, May 1, 2009

Selamat Hari Pekerja...

"Baiklah pendengar-pendengar sekalian... hari ini hari Jumaat ya... hari ini hari Jumaat, 1 Mei, hari pekerja. Hari pekerja buat kita semua di Malaysia... hari pekerja buat semua di seluruh dunia. Selamat hari pekerja diucap untuk semua.... Baik pekebun, baik nelayan... Baik petani, baik pekerja kerajaan, baik pekerja swasta... Selamat Hari Pekerja buat anda... Sesungguhnya walau kecil, walau besar pekerjaan anda.... Pekerjaan anda itu adalah suatu sumbangan untuk kemajuan negara kita Malaysia yang kita cintai ini." bicara seorang dj radio sambil di selang seli dengan sisipan muzik.

Ya hari ini hari pekerja, hari untuk kita semua yang sentiasa bekerja dan bekerja mengerjakan suruhan Allah supaya kita beramal di dunia ini.Sebagaimana Islam mengajar kita bahawa dunia ini adalah tempat untuk kita beramal, bercucuk tanam sementara di akhirat nanti adalah waktu ketika untuk kita menuai menadah hasilnya. Islam juga menyeru kita untuk melaksanakan semua pekerjaan kita dengan penuh kesungguhan dan mendapatkan natijah terbaik dalam apa jua pekerjaan soleh yang kita kerjakan.

"Sesungguhnya Allah menyukai pekerjaan hambaNya yang dilakukan dengan penuh kesungguhan"

Justeru jika kita amati, orang Islamlah sebenarnya lebih terkehadapan, lebih rajin dan lebih bersungguh dalam melakukan pekerjaan mereka kerana di sana selain mendapatkan bahagiannya daripada kemakmuran dunia, ia juga adalah suatu amal yang disukai oleh Allah dan mendapat pahala apabila melakukannya. Sebaliknya apa yang dapat kita lihat, orang-orang bukan Islam walaupun tiadanya ikatan antara mereka dengan hari akhirat serta persoalan dosa dan pahala, namun mereka cukup rajin bekerja, rajin berusaha sehingga mampu untuk memakmurkan dunia ini dengan apa yang mereka kehendaki.

Oleh itu, bersempena hari pekerja yang disambut ini, saya suka mengajak sahabat-sahabat kembali memuhasabah diri bagaimana pekerjaan yang telah kita lakukan selama ini. Baik belajar, menuntut ilmu, baik berdakwah kepada Islam atau apa-apa jua pekerjaan kita bahkan walau di mana jua bidang kerjaya yang kita ceburi masing-masing. Sejauh mana kita telah melaksanakan pekerjaan kita itu dengan sebaiknya, bahkan sejauh mana pula kita telah melakukan pekerjaan kita itu dengan bersungguh-sungguh semata-mata menyahut perintah Allah dan mengharapkan keredhaanNya dalam setiap pekerjaan yang kita lakukan.

Sama-samalah kita koreksi dan periksa diri kita sendiri, moga-moga segala yang kita lakukan mendapat tempat di sisi Allah dan dikira oleh Allah sebagai amal soleh yang memberatkan neraca kebajikan kita di akhirat kelak.

Selamat hari pekerja buat semua, wassalam...


ps: Gambar-gambar daripada Facebook dan Flickr

No comments: