Thursday, June 11, 2009

Seorang teman...

Assalamualaykum warahmatullah.

Terpanggil untuk turut mengepos entry khas buat seorang sahabat, junior yang telah kembali kerahmatullah baru-baru ini. Walau tidak banyak kenangan bersama beliau namun hati ini cukup sayu menerima taqdir pemergian tersebut dan jauh dihati saya berasa kasih dan sayang kepada Allahyarham. Mudah-mudahan roh beliau dicucuri Rahmat dan diletakkan di kalangan hambaNya yang beriman dan beramal soleh. Satu entry yang saya copy and paste daripada blog beliau untuk menceritakan bahawa beliau sememangnya seorang anak yang soleh, rakan yang baik dan teman yang setia dan sentiasa disenangi dan bakal dirindui oleh semua yang mengenali beliau. Allahu yarzuqhu jannata firdausi insyaAllah, Ameen.

Al Fatihah...


__________________________________________________________________________

http://kalam-puncak.blogspot.com - 26 Julai 2008

Hari Rabu, tanggal 27 Julai 1988, dia telah selamat diputerakan. Kelahirannya disambut dengan laungan azan zohor tepat jam 1.25 petang. Wad Bersalin, Hospital Besar Pulau Pinang menjadi tempat berlakunya peristiwa bersejarah ini.


Si dia sewaktu masih tidak reti merangkak lagi



Tanda-tanda kenakalan terpancar


Dia dibesarkan dengan penuh penuh kasih sayang tanpa mengharapkan timbal balik oleh kedua ummi dan abahnya. Cuma satu sahaja. Saham mereka tatkala terpisah sudah roh dari jasad. Kerna itu, curahan kasih sayang tidak pernah henti. Baik dengan kayu rotannya, cubit geramnya, penyangkut bajunya, tapak tamparannya atau jerkahnya. Semua itu tanda sayang. Agar yang bengkok itu kembali lurus.


Ummi dan abah yang buat-buat tak tahu gambar mereka sedang dipukul

Bangun saja tidur awal pagi semalam, inbox terisi dengan mesej dari Ummi. Bunyinya begini;

"Selamat menyambut ulang tahun kelahiran ke 20. Mudah2an angka 2 menyebabkan along lebih matang dalam iman dan takwa"

Oh, bahagia. Yang pertama ucapkan. Yang kedua angah dan yang ketiga Fayyadh. Hehehe.

Si dia itu adalah saya. Saya yang sibuk menghitung hari pulang ke bumi Malaysia. Tak terbendung rasanya rindu ini pada mereka. Sudah tidak sabar-sabar lagi rasanya.


Bersama-sama kita menuju ke daerah hakiki. Moga berada dalam lembayung rahmahnya.


Terima kasih kepada Ummi dan Abah. Moga Allah mengganjari segala bakti dalam asuh didikku. Tak terbalas olehku anak yang hanya tahu susahkan Ummi dan Abah. Juga adik-adikku, moga bersama kita buru gelaran anak soleh itu.

Sahabat-sahabatku yang bersama-sama kita kongsi nikmat Tarbiyah ini, moga kalian Allah tsabatkan jiwa dan hati kalian atas jalan ini. Teman-teman dan rakan-rakan, moga perkenalan dan pertemuan kita tiada yang lain mengurniakan keredhaan kecuali keredhaanNya.

Moga hidup lebih bererti dalam jiwa hamba!


From http://akudarahanakmalaysia.via.my

2 comments:

iju said...

video azim pon ada..
moga azim, kadir n utie sentiasa selamat di perantauan.. doa kami tak pernah putus... gud luck di perantauan, jaga diri!

Unknown said...

heee