Saturday, July 11, 2009

Jika kita mengetahui...

Semalam saya dan idil ke rumah Ustaz Fauwaz untuk meneruskan pembacaan hadith-hadith daripada kita Muktasar Abu Jamrah.Akhirnya kami sampai kepada hadith yang berbunyi:

Daripada Abu Hurairah mengatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda: Sekiranya manusia mengetahui kelebihan pada seruan memenuhi saf yang pertama sehigga tidak dapat diperoleh hanya dengan mengundi, maka merekakan mengundi. Jika mereka mengetahui kelebihan mendatangi masjid seawalnya untuk Solat Jumaat, maka mereka tidak akan melambatkannya. Dan jika mereka mengetahui kelebihan mendirikan Solat Isyak dan Subuh berjemaah, maka mereka akan menunaikannya sekalipun terpaksa merangkak.


Ya, jika mereka mengetahui.

Baru-baru ini kita disensasikan dengan berita terjumpanya ketulan-ketulan emas di Kampung Jelutong di Pendang yang menyebabkan ramai penduduknya berduyun-duyun untuk mencari emas di sana. Hingga ada ibu bapa yang pada awalnya tidak membenarkan anaknya untuk mencari emas di situ kemudiannya rambang mata apabila melihat anaknya membawa balik ketulan emas tersebut dan akhirnya turut sama mencari

Begitulah halnya jika kita mengetahui, bahkan yakin dengan apa yang kita lihat dengan mata kepala kita sendiri. Rasulullah sebagai seorang yang dekat dengan Allah pastinya diberikan kelebihan dengan diperlihatkan kelebihan-kelebihan yang diperoleh oleh ummatnya apabila melakukan ibadah kepada Allah. Hanya kita sebagai ummatnya ini yang mahu percaya bahkan yakin dengan apa yang diberitakan baginda itu.



Kalaulah kita bayangkan kelebihan-kelebihan itu sepertinya ketulan-ketulan emas yang berkilauan menanti mereka yang sudi mendapatkannya, pastinya kita tidak hairan kalau ada yang sanggup pergi mendapatkannya walaupun terpaksa merangkak.

1 comment:

sinar_islami said...

dalam byk soal amal kebaikn
kekadang ramai yang tahu..
soalnya skrg MAHU atau tidak..
syukrn mengingtkn..