Wednesday, February 10, 2010

Catatan sebelum pulang (part 2)

Dalam banyak-banyak event yang tidak dapat saya hadiri kerana tidak berada di Mesir, hanya satu event yang saya tak miss. Walau di mana saya berada , saya tetap tak terlepas kerana saya tetap berada di situ. Birthday saya la tu. 6 Februari 2010, genaplah 25 tahun @ suku abad @ jubli perak lamanya saya menjadi warga bumi ini. Dah 25 tahun. Dalam 25 tahun ni ape yang dah saya buat ya? Apa yang telah saya kecapi?



  • 6 Tahun - Saya mula bersekolah tadika. Di akhir tahun ini saya kene demam campak menyebabkan saya tercampak daripada melakukan persembahan akhir semasa majlis graduasi Tabika Kemas Kampung Tanjung Paya.

  • 7 Tahun - Saya mula bersekolah rendah. Sekolah Kebangsaan Ladang dari tahun 1992-1997. Pencapaian terbaik saya di tahun 1 apabila saya mendapat nombor 1 dalam kelas. Kelas 1 Kenanga time tu.

  • 8 Tahun - Saya mula ke pentas mendeklamasikan sajak Anak Bangsa. Sajak tu dikutip dari Majalah Bintang Kecil. Ustazah Hindun yang beria-ia mahukan salah seorang anak muridnya bersajak di perhimpunan. Apalagi, sayalah yang dipilihnya. Pada tahun ini juga saya mula berpuasa penuh bulan Ramadhan setelah gagal untuk puasa untuk satu hari pun pada Ramadhan sebelumnya :D.

  • 9 Tahun - Tahun yang agak menyedihkan bagi saya. Selain kehilangan 2 orang kawan baik (pindah sekolah) saya juga mendapat nombor 3 dalam peperiksaan penggal satu dan dua. Biasanya setiap tahun, pelajar yang mendapat tempat pertama hingga ketiga setiap kelas akan mendapat hadiah buku tulis. Mendapat tempat ketiga bermakna sedikitlah jumlah buku tulis yang saya perolehi untuk digunakan pada tahun hadapan. Mendapat nombor satu, dua atau tiga adalah antara usaha saya mengurangkan beban mak untuk beli kelengkapan persekolahan untuk sesi mendatang. :) Tahun ini juga saya mula mewakili sekolah pertandingan bercerita. Saya pandai bercerita dulu-dulu rupenye. Ha ha.

  • 10 Tahun - Tahun ni saya mula dilantik menjadi pengawas sekolah. Ingat lagi waktu mak marah kerana menjadi pengawas bermakna saya kena beli baju sekolah baru dan seluar sekolah baru padahal saya baru sahaja beli baju sekolah putih dan seluar sekolah biru waktu itu. Saya tak tahu kenapa saya cukup rapat dengan Guru besar, cikgu penolong kanan, dan cikgu-cikgu besar yang lain. Pernah kawan-kawan kene marah sebab tak pakai lencana di perhimpunan tapi saya tak kene marah sebaliknya di nasihatkan je. Mungkin time tu dah pandai cari kroni :D. Atau mungkin cikgu-cikgu mengenali saya sebab selalu wakili sekolah pertandingan itu dan ini.

  • 12 Tahun - Tahun saya menduduki peperiksaan UPSR. Tahun itu juga saya menjadi Ketua Pengawas. Saya tak pasti apa yang saya lakukan sepanjang tahun itu sebagai ketua pengawas cuma saya rasa saya menjadi ketua pengawas yang paling tak buat kerja dalam sejarah SKL. Mungkin time tu saya lebih tumpu perhatian kepada pelajaran dan aktiviti luar sekolah. Alhamdulillah saya mendapat 5 A dalam UPSR.


Time ni mungkin saya tak masuk tadika pun lagi.

  • 13 Tahun - Tahun pertama saya di sekolah menengah. Awalnya saya tak pasti ke mana saya nak meneruskan persekolahan. Saya mendapat tawaran Kolej Sains dan Pengajian Islam Terengganu (KOSPINT) di Serada, Sekolah Menengah Sultan Sulaiman, dan Sekolah Menengah Sri Budiman. Dalam masa yang sama saya menunggu tawaran daripada SMKA Labu, SMKA Sheikh Abdul Malek dan tunggu kot-kot ada tawaran dari MCKK kerana Cikgu Tuan Kembang selalu memotivasikan kami untuk ke MCKK. Semua nya tak menawarkan apa-apa kecuali SMKA Sheikh Abdul Malek. Bermulalah kehidupan saya sebagai pelajar tingkatan satu di Shams dari 1998 hinggalah tingkatan 5 pada tahun 2002.

  • 14 Tahun - Saya tiada komitmen lain pada waktu ini selain belajar , bermain dan berpengakap. Saya menjadi ketua kelas namun urusan kelas lebih didominasi oleh Izuan dan Khairul Mustaqim yang menjadi penasihat di belakang saya. Mungkin jika ditanya, siapa ketua kelas 2 Al Ghazali tahu 1999 mungkin orang tak jangka pun saya sebenarnya orangnya. :)

  • 15 Tahun - Tahun ini saya tak mahu jadi ketua kelas. Bila Kamarul datang kat saya cadangkan supaya buat pemilihan ketua kelas, saya mintak dia je conduct pemilihan. Akhirnya dia yang dipilih sebagai ketua kelas. :D Tahun ini mungkin zaman kegemilangan saya di Shams. Walau berada di kelas nombor 2, 3 Ibn Qudamah, saya lebih score dari pelajar-pelajar lelaki 3 Ibn Sina yang terdiri daripada pelajar-pelajar Sains Pertanian. Hinggalah semasa percubaan PMR saya pelajar lelaki tunggal yang mendapat 9A selain dua orang lagi pelajar perempuan dari kelas 3 Ibn Sina. Alhamdulillah tahun itu kalau tak silap hampir separuh daripada jumlah batch kami mendapat keputusan 9A dalam PMR.

  • 16 Tahun - Saya kekal berada di Shams selepas PMR. Walau ramai antara kawan-kawan baik saya berpindah ke MRSM dan KISAS. Saya lebih selesa untuk kekal di Shams kerana boleh berada dekat dengan keluarga selain pada waktu itu saya memikirkan, belajar di mana-mana pun sama sahaja asalkan rajin. Kan? Saya mula dilantik menjadi pengawas sekolah kembali selepas 3 tahun tak sentuh jawatan tu . Saya mula sibuk dengan hal-hal luar sekolah, mewakili sekolah pertandingan itu dan ini. Saya kembali seronok dengan aktiviti-aktiviti tersebut. Semua itu menjadikan saya cukup sibuk sepanjang tahun dan masa saya terisi dengan pelbagai tugas dan aktiviti. Saya juga mewakili sekolah menjadi wakil pelajar ke perhimpunan pemimpin-pemimpin pelajar di Perak pada tahun itu. Ya, pelajaran saya agak merosot ketika itu.

  • 17 Tahun - Tahun saya menghadapi SPM. Saya berazam untuk kurangkan aktiviti-aktiviti luar selain pelajaran pada tahun ini. Tapi entah kenapa dua tiga orang cikgu nak juga saya mewakili sekolah dalam beberapa pertandingan yang mereka kena in charge. Ada la juga beberapa orang cikgu lain yang membantah terutama Cikgu Aminah, cikgu Bahasa Melayu saya yang mungkin melihat prestasi saya dalam Bahasa Melayu menurun walaupun mewakili sekolah dalam pertandingan debat bahasa melayu. Saya pun hairan, takkan lah tak ada orang lain yang boleh menggantikan saya mewakili sekolah dalam pertandingan-pertandingan itu. Mujurlah pelajaran saya tidak terjejas mana dan alhamdulillah berjaya mendapat keputusan straight As tahun itu walaupun tak semuanya saya dapat A1.



Patriotiknya saya dulu-dulu.


Selepas peperiksaan SPM pada tahun 2002 tu, maka bermulalah kehidupan saya sebagai graduan sekolah menengah. Saya kembali mencongak dan menghitung peluang untuk melanjutkan pelajaran di dalam ataupun di luar negeri. Bagaimana saya menempuh jalan dari menolak tawaran matrikulasi UIA, ke Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan sebelum keluar selepas peperiksaan pertengahan sem untuk ke INTEC sebagai persediaan sebelum ke Mesir pada 8 Oktober 2003. Inilah sebenarnya yang ingin saya kongsikan dalam catatan sebelum pulang ini yang mungkin tidak pernah saya catatkan dalam penulisan blog saya sebelum ini. Saat saya mengharungi takdir yang telah ditetapkan Allah untuk saya terbang ke Mesir meneruskan cita-cita, melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan di sana.

25 tahun sudah lamanya saya hidup di dunia ini. Catatan di atas adalah sekadar menggambarkan betapa banyaknya kurnia dan nikmat yang Allah kurniakan kepada saya hingga kini. Dan pastinya saya tidaklah mengecapi segala itu dengan hanya bergoyang kaki dan berpeluk tubuh semata sebaliknya disulami usaha dan berkat rahmat kasih sayangNya. Selain faktor-faktor keluarga, kawan-kawan, cikgu-cikgu dan persekitaran yang kita tahu sama-sama membantu ke arah itu. Saya percaya ramai lagi sahabat-sahabat di luar sana yang lebih hebat, lebih cemerlang dan lebih berjaya daripada saya. Justeru marilah kita sama-sama mengucapkan syukur atas segala kurniaaNya yang tak putus-putus mengembirakan kita walaupun kadang-kadang kita selalu culas dan lalai dalam mengingati dan berterima kasih kepadaNya setiap masa dan setiap waktu. Buat kawan-kawan yang pernah gagal mengejar cita, jangan give up, jangan putus asa dari rahmatNya. Ya, kegagalan itu suatu yang pahit untuk ditelan namun ia juga seperti ubat yang mampu mengubat diri.

Moga Allah mengapuni segala dosa saya dan meletakkan diri ini di kalangan hamba yang sentiasa menyukuri nikmatNya.

InsyaAllah akan bersambung...

2 comments:

Sang Kelana said...

laa..anta ketua 2 al-ghazali eh? memang dah tak ingat.slalu napok muka izuan minta duit atau s/u keyrol tulih pape kat papan itam..

eh..sape plak ketue mase F1 aaa?

Dr Kadir said...

See. Bertuah betul anak buah dok ingat sape ketua. 1 Aisyah Luqman jadi ketua kelas dok silap.