Thursday, August 2, 2007

Nilai Kecergasan dalam Menggugah Kekuatan Mental dan Fizikal (Siri Kedua)

Ciri-ciri Kecergasan

Jika dilihat kepada manafaat senaman dan kecergasan yang disenaraikan di atas, yang merangkumi kesan positif pada mental, fizikal, dan sosial malah spiritual maka jika anda masih tidak mahu cergas, maka anda bolehlah diibaratkan memilih jalan yang memusnahkan kebolehan dan fitrah semulajadi yang Allah kurniakan kepada anda. Ingat Surah Al-Baqarah ayat 195?

“Dan belanjakanlah harta bendamu di jalan Allah, dan janganlah kamu mencampakkan dirimu ke dalam kebinasaan, dan berbuat baiklah, sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik”

Ciri-ciri kecergasan pula adalah seperti berikut:

1) Kekuatan Otot (Muscle Strength)

Kekuatan otot adalah jumlah tenaga yang mampu diberikan oleh otot apabila menolak sesuatu objek yang berlawanan. Otot anda akan menjadi lebih kuat apabila digunakan berulangkali. Otot yang kuat mengelakkan anda dari senang letih, juga mengelakkan dari sakit otot dan kecedaraan otot apabila melakukan kerja-kerja berat. Otot yang kuat membolehkan anda berdiri berlari, duduk, melompat , mengangkat, menilak, menarik dan sebagainya dengan lebih efisen dan mudah. Otot abdomen (bahagian perut) dan otot belakang yang kuat mengelakkan dari sakit belakang yang biasa kita dengar di kalangan akhawat (wanita) dan juga membolehkan anda membetulkan postur tubuh anda.

2) Ketahanan Otot (Muscle Endurance)

Ketahanan otot adalah keupayaan otot untuk bertahan lama dalam tempoh yang panjang tanpa letih apabila digunakan untuk suatu pekerjaan yang berulang, Pernahkah anda membuat suatu pekerjaan yang relatifnya berat dan kemudian terpaksa berehat seminggu lamanya kerana sakit seluruh anggota? Atau sengal seluruh oto? Atau angin satu badan? Contohnya jika tiba-tiba anda dikehendaki memasuki marathon sedangkan anda tidak pernah berjoging pun selama tinggal di Mesir ini. Atau tiba-tiba disuruh untuk ‘barrah’ dari rumah anda. Terpaksalah anda mengangkat segala khazanah di rumah untuk berpindah. Sudah tentu selepas itu terkapar di katil dengan otot-otot lengan yang cekang. Tidak bermaya dan tangan yang kemerahan dan sudah tidak mampu digenggam. Ini semua tejadi kerana anda tidak mempunyai ketahanan otot.

Otot yang selalu digunakan atau otot yang cergas akan mempunyai peredaran darah yang lebih baik daripada otot yang dorman atau tidak aktif. Oleh itu, semua bahan buangan adari otot dapat dipindahkan dengan segera dan oksigen serta darah yang baru akan segera sampai ke otot apabila diperlukan.

3) Kelenturan Badan (Body Flexiblelity)

Kelenturan tubuh bolehlah didefinisikan sebagai kemampuan untuk menggerakkan anggota badahn atau melentukkan badan dengan sempurna dalam semua arah yang ia mampu. Jika badan adan otot anda lentur, anda tidak mudah kejang sewaktu melakukan aktiviti dan otot tidak mudah cedera juga belakang anda tidak mudah sakit. Seorang yang aktif mempunyai otot yang lebih lentur kerana selalu digerakkan. Contohnya jika anda hanya duduk sepanjang ari, otot peha, punggung dan tangan akan memendek. Untuk melenturkannya, anda perlulah meregangkan otot-otot tersebut. Sebab itulah seorang atlit setiap kali sebelum memulakan latihan mereka akan melakukan stretching atau merengangkan badan. Pakar-pakar kecergasan percaya, regangan otot selama 20 minit setiap hari akan membantu anda mengelakkan diri daripada mendapat penakit kaku anggota badan yang berlaku kepada orang yang berusia.

4) Ketahanan Jantung dan Sistem Peredaran darah (Cardiovascular endurance)

Pernahkah anada berasa sakit menyucuk di dada, sesak nafas dan denyutan nadi yang tidak terkira lajinya apabila ana berlari beberapa ratus meter atau naik turun tangga berulankali? Jantung anda adalah organ berotot yang amat dinamik dengan fungsi yang amat penting iaitu mengepam darah beroksigen ke seluruh badan dan darah tidak beroksigen ke peparu untuk dioksigenkan. Oksigen adalah bahan bakar di dalam badan untuk menghasilkan tenaga bagi semua pergerakan otot-otota termasuklah jantung. Lebih efisien jantung anda mampu mengepam darah beroksigen, lebih lama otot-otot anda mampu bertahan untuk melakukan apa juga aktiviti. Jantung anda mampu untuk dilatih untuk bertahan lebih lama ketika mana melakukan aktiviti-aktiviti berat. Lebih lama dan lebih kerap anda bersenam maka lebih tahan jantung anda. Tetapi ia juga bergantung kepada kesihatan badan anda dan keturunan.

Setiap kali nadi anda berdenyut, pada waktu yang sama jantung anda sedang mengecut dan mengepam darah beroksigen keluar ke seluruh badan. Seorang atlit yang cergas mempunyai otot jantung yang kuat dan tahan. Jantungnya mampu mengepam darah dengan lebih bertenaga dan dengan kuantiti uyang banyak berbanding seorang yang tidak aktif setiap kali adinya berdenyut. Oleh itu denyutan nadi seorang atlit tidak lah selaju seorang yang tidak aktif sewaktu melakukan aktiviti kerana sifat jantungnya yang efisien. Jantung yang tahan juga mampu membantu menguatkan diafrgama yang tugasnya mengembangkan peparu setiap kali pernafasan. Oleh itu, dengan tidak secara langsung, fungsi peparu juga dapat dilipatgandakan. Pernafasan akan lebih teratur dan selari kerana pengembangan peparu yang lebih besar dan efisien.

Jantung yang cergas juga mampu mengekalkan tekanan darah dalam badan pada julatnya yang normal. Ini adalah cukup penting bagi mengelakkan penyakit salur darah seperti atherosclerosis yang mana lemak dan kolesterol dimendapkan pada dinding salur darah dan menyebabkan salur darah tersumbat. Anda tentu selalu mendengar tentang stroke atau mati separuh badan atau angin ahmar? Ini adalah salah satu kesannya salur arteri yang tersumbat.

Ketahanan jantung juga meningkat kandungan bahan bernama HDL (High Density Lipoprotein atau lemak protein berketumpatan tinggi) di dalam darah yang tugasnya mengangkut lemak ke hati untuk dinyahkan dan merendahkan kandungan LDL ( Low Density Lipoprotein atau lemak protein berketumpatan rendah) di dalam darah yang memendapkan lemak di dinding salur darah.

Mengikut kajian ,senaman selama 30 ke 40 minit, 3 kali seminggu selama 7 hingga 10 minggu mampu meningkatkan kandungan HDL dan merendahkan kandungan LDL.

5) Komposisi Badan (Body Composite)

Badan manusia terdiri daripada dua jenis tisu. Tisu lemak dan tisu pejal tidak berlemak. Komposisi badan adalah nisbah peratus tisu lemak dan tisu pejal tidak berlemak di dalam badan. Apabila anda menjadi semakin cergas , nisbah komposisi badan ini akan berubah, peratusan tisu lemak akan menurun dan peratusan tisu pejal tanpa lemak meningkat.

Badan anda menggunakan lemak setiap hari, lemak ini kebanyakknya disimpan di bawah kulit dan di sekitar organ dalaman. Tisu lemak ini terrdiri dari sel-sel yang jumlahnya adalah tetap sejak anda kecil lagi. Sel-sel ini boleh membesar, menyimpan lemak adan anda menjadi gemuk atau mengecil tetapi jumlahnya tetap sama. Simpanan lemak seorang wanita secara semulajadi adalah lebih daripada lelaki. Bagi lelaki nisbah peratusan lemak adalah16-19 peratus daripada berat badan berbanding wanita dalam lingkungan 22-25 peratus.

Tisu pejal tanpa lemak adalah seperti urat saraf, otot, tulangrawan, kulit, organ dalaman dan sebagainya. Peratusannya juga sentiasa berubah, jika otot anda cergas, peratusannya adalah tinggi berbanding lemak dan apabila anda meningkat tua, otot anda tidak selalu digunakan (degeneration) peratusannya akan menurun dan peratusan lemak bertambah.

Pengaruh keturunan jugak merupakan antara faktor penting dalam meneentukan komposisi badan anda. Secara umumnya seorang manusia yang lahir akan berkecenderungan untuk mewarisi 3 bentuk tubuh. Ectomorph, iaitu seorang yang bertulang panjang, berbadan kurus tidak berlemak. Mesomorph, iaitu mempunyai badan yang berotot dan Endomorph iaitu seorang yang mewarisi peratusan tisu lemak yang banyak dan mempunyai penampilan yang agak berisi.

Kajian menunjukkan kedapatan kecenderungan tertentu antara kemungkinan besar untuk mendapat peyakit jantung dengan kawasan pengumpulan lemak dalam badan. Jika perut anda lebih besar dari pungung maka kemungkinan untuk mendapat penyakit jantung adalah tinggi dan sebaliknya ia lebih rendah jka punggung anda lebih besar dari perut anda mengikut nisbah-nisbah tertentu (Hip/Waist ratio)

Bersambung...

No comments: