Sunday, August 5, 2007

Sejenak bersama khalifah...

Imam bukhari pernah meriwayatkan dalam salah satu hadith di dalam sahih beliau, berceritakan berkenaan suatu kisah yang berlaku kepada sayyidina Umar Al Khattab. Hadith yang diceritakan oleh Ibnu Abbas yang mengatakan, pada suatu hari seorang lelaki bernama Uyainah bin Hisn telah datang kepada anak saudaranya, Hurri bin Qais yang pada ketika itu sedang bersama-sama dalam majlis bersama-sama dengan saidina Umar Al Khattab yang pada ketika itu adalah merupakan Khalifah dunia Islam.

Lalu Uyainah berkata kepada Hurri "Sesungguhnya engkau, anak saudaraku rapat dengan Amirul Mukminin Umar ibn Khattab, pergilah kamu meminta kepada baginda untuk mengizinkan aku masuk ke dalam majlis ini"

Lalu Hurri pun pergi kepada Saidina Umar dan meminta keizinan dari baginda dan diperkenankan. Lalu sebaik sahaja berada di dalam majlis itu, Uyainah berkata " Hey Amirul Mukminin, sesungguhnya kami tak dapat apa-apa kebaikan dari dirimu dan kamu tidak menghukumi kami dengan adil (tanpa semena-mena)" Maka naiklah kemarahan sayyidina Umar kerana kita tahu bahawa baginda adalah merupakan khalifah yang cukup warak dan adil dalam pemerintahan. Maka baginda hendak menghukum Uyainah atas perkataannya itu.

Lalu ditahan oleh Hurri dengan mengatakan " Wahai Amirul Mukminin, Allah pernah berfirman dalam Al Quran "Terimalah apa yang mudah engkau lakukan dan suruhlah dengan perkara yang baik, serta berpalinglah (jangan dihiraukan) orang-orang yang jahil (yang degil dengan kejahilannya). - surah Al A'raf ayat 199. Dan sesungguhnya Uyainah ini adalah seorang yang Jahil." Mendengarkan nasihat yang berupa ayat Al Quran tersebut, Umar Al Khattab terus berhenti dan tidak jadi untuk menghukum Uyainah memperlihatkan kita betapa tunduknya Umar kepada kalam dan perintah Allah dan yakinnya baginda kepadaNya.

Cuba kita sama-sama nilai dan muhasabah diri kita pula. Sejauh mana adab dan keadaan kita apabila berhadapan dengan kalam-kalam Allah ini. Bagaimana hormatnya kita kepada Al Quran dan bagaimana respons kita apabila dibacakan Al Quran kepada kita. Adakah kita akan terus beriman atau akan menolak malah mempersendakan kalam-kalam Tuhan itu. Check dan muhasabah diri kita kembali ya. Mudah-mudahan kita tergolong dari hambaNya yang soleh, yang taat kepada segala suruhan dan laranganNya. Tidak hanya mengambil kalam-kalamNya sebagai hujah dalam berbicara sebaliknya Al Quran itulah dustur, manhaj, caragaya hidup yang wajib untuk kita praktikkan dalam kehidupan di dunia ini. Sebagaimana kata-kata Saydatina Aisyah apabila ditanyakan tentang akhlak baginda Rasulullah, maka jawab Saydatina Aisyah "Akhlak baginda adalah Al Quran" Baginda seolah-olah Al Quran yang berjalan di muka bumi, tamsilan kepada kata-kata Allah yang Maha Besar. Moga kita juga seperti baginda. Ameen.

Dan hari ini atas semagat cintakan Al Quran saya akan bersama-sama rombongan Ustaz Firdaus bin Hat akan melawat stesen radio Al Quran (iza'ah) di Kaherah ini untuk mengambil sedikit ilmu dari sana. Saya tak pasti apa yang akan berlaku di sana. Jika bermanafaat dan ada masa, mungkin saya boleh ceritakan apa yang berlaku di sana. Doakan moga saya dapat mengambil istifadah dengan sebaiknya ya. Jumpa lagi. Assalamualaykun warahmatullah.

No comments: