Wednesday, June 24, 2009

Assalamualaykum warahmatullah dan salam sejahtera.

Sedar tidak sedar kita telah pun melepasi separuh daripada tahun 2009. Sudah 6 bulan tahun enam telah saya lalui dan hanya baki sebulan lebih lagi akan dihadapi sebelum diberikan ruang untuk study bermati-matian menghadapi final pada pertengahan bulan November nanti.

Musim panas telah pun menjengah dan menyerlahkan kehangatannya. Pelajar-pelajar di tahun 1,2,3 dan 4 semakin mengahampiri garis penamat imtihan masing-masing dan bakal melalui percutian musim panas sebelum kembali ke sekolah pada sessi hadapan. Ada yang bercadang pulang ke Malaysia, ada yang mahu melancong ke sana dan sini, tidak kurang pula yang mahu menghabiskan cuti di Mesir sahaja merasai bahang panas yang menyengat di sini, melakukan apa-apa aktiviti yang bermanafaat dan berguna.

Kurang setahun daripada sekarang, jika diizinkan Tuhan saya akan menamatkan pengajian perubatan di bumi mesir ini. Setelah 6 tahun setengah di perantauan, pastinya kembali ke kampung halaman adalah suatu yang cukup di tunggu-tunggu oleh para perantau. Begitu juga saya, cukup teruja untuk kembali ke Malaysia. Sahabat-sahabat sebatch ramai yang telah menamatkan pengajian masing-masing dan mula berkhidmat dalam bidang masing-masing. Ada yang ke utara, ada yang ke selatan, timur mahupun barat. Semuanya mula memulakan hidup sebagai orang dewasa dan berkira-kira membina keluarga. Kalau dahulu saya sedikit cemburu kepada sahabat-sahabat yang sudah berkerjaya namun apabila memikirkan tidak lama lagi untuk pulang, saya sendiri tidak pasti apakah saya sudah bersedia untuk terjun ke medan.

Sejauh mana saya dapat menjadi seorang yang berguna dalam masyarakat, sejauh mana ilmu yang saya ada ada dan sejauh mana saya dapat memberikan khidmat saya kepada Islam dan ummah di Malaysia mungkin adalah persoalan-persoalan yang perlu saya selesaikan sebelum pulang. InsyaAllah masa masih ada untuk saya menyiapkan diri. Arrgh! apabila memikirkan tidak lama lagi bakal meninggalkan ardu kinanah ini terasa sedih pula. Sedih kerana gagal menggunakan keberadaan di sini dengan sebaiknya, sedih kerana bakal meninggalkannya dan tidak pasti bila pula akan kembali. Namun jauh di sudut hati, saya tetap menyimpan azam untuk kembali ke sini. Untuk apa? Tak tahu la, biarlah Dia yang menentukan. Apapun untuk waktu terdekat ini, fokus saya adalah untuk menghabiskan sessi persekolahan sehingga ogos ini sebelum menghadapi imtihan MCQs pada pertengahan dan akhir Ogos nanti dan kemudian peperiksaan akhir pada Januari nanti. Mohon doa daripada semua dan moga Dia permudahkan segalanya.

Wassalam.

2 comments:

Liyana Safra Zaabar said...

best of luck doc!

sinar_islami said...

InsyaAllah..
abg2 dan kakak2 mampu..
sesuai dah Allah memilih antum dan secara tak langsung menjadi khudwah utk kami..

teruskan melangkah !!