Tuesday, March 11, 2008

)

"Abang kadir! Abang Kadir balik tahun ni Abang Kadir?" Tanya seorang junior.

"Kenapa, tengoklah insyaAllah" balas saya.

"Kalau Abang Kadir balik,Abang Kadir nak extend tak cuti balik lepas raya sini balik?"

"Oooh ana kalau balik lepas xm pun memang akan balik sampai raya la, tapi raya haji la sebab xm ana tahun ni start bulan sembilan habis bulan sebelas" jawab saya lagi sambil tersenyum.

Pulang...

Memandangkan kini sudah berada di bulan tiga, sudah ramai antara pelajar-pelajar perubatan di sini yang sudah berkira-kira membuat perancangan untuk pulang ke Malaysia tiga atau empat bulan yang akan datang. Masing-masing pun sudah mula untuk survey-survey flight mana yang sesuai dan harga mana yang berpatutan untuk pulang pada kali ini walaupun mungkin ramai juga antaranya yang akan pulang untuk kali pertama.(tahun satu pun dah nak balik juga)

Apapun ramai juga yang memilih untuk menghabiskan cuti yang ada dengan tinggal di Mesir ini menuntut apa yang dapat dituntut sepanjang cuti musim panas yang akan dilalui selama tiga bulan itu untuk menambahkan ilmu-ilmu agama yang ada melalui kelas-kelas tafaqquh yang sememangnya banyak dianjurkan sepanjang cuti tersebut.

Untuk PERUBATAN juga mungkin akan ada pelan-pelan tertentu dan program-program yang dirancang untuk dilaksanakan sepanjang cuti musim panas yang akan datang samada di Mesir ataupun di Malaysia.Apapun just tunggu sahaja apa yang akan berlaku.

Dalam pada itu, tidak kurang juga yang masih lagi dalam dilema samada mahu pulang ataupun tidak. Ikut hati nak duduk saje kat sini, habiskan cuti dengan aktiviti-aktiviti yang berfaedah.Tapi nun sana di Malaysia panggilan pulang dari bonda tercinta meminta untuk segera pulang kerana rindu yang terlalu menggamit terhadap anakanda yang dikasihi. Begitu pula adanya yang mahu pulang habiskan cuti di Malaysia kerana mungkin tidak tahan dek kepanasan musim soifi nanti akan tetapi bonda pula berkata "takyah balik la kali ni, duk je la dulu kat Mesir tu, tuntut apa-apa ilmu.Balik pun bukan ada ape-ape nak buat pun "

Begitulah...namun apa yang mungkin ingin saya pesan dalam kesempatan ini, walau apa keputusan yang kita buat, penting untuk kita melihat bahawa apa sahaja yang kita ingin lakukan, keberkatan dan keredhaan Allah yang kita mahukan dan perkara ini berkadar langsung dengan keredhaan Ibu bapa kita. Itu yang selalu saya bisikkan kepada diri sendiri setiap kali membuat apa-apa keputusan pun. kata-kata ibu bapa yang perlu diutamakan dan kiranya kita tidak sependapat dengan ibu bapa kita, perlu untuk kita terangkan apa yang kita inginkan dengan sebaiknya agar mereka tidak berkecil hati. Namun jika mereka masih lagi menginginkan sesuatu yang tidak selari dengan apa yang kita mahukan maka dahulukanlah keinginan mereka selagi tidak bercanggah dengan perintah dan ajaranNya. Setiap detik dan setiap masa.

Mungkin pada pandangan kita, "ala ruginya kalau balik Malaysia, bukan boleh buat ape pun. duk rumah je" tapi percayalah disitu ada keberkatannya apabila kita melakukannya kerana patuh dan atas rasa kasih sayang kita kepada ayah dan bonda.Dan itulah yang sebenarnya yang kita inginkan dalam hidup ini.

Dan untuk mereka yang mak dan ayah tak cakap apa-apa samada "pulanglah" atau "tidak payahla pulang" buatlah penilaian sendiri dengan sebaiknya. Mungkin ini peluang buat anda untuk hidup berdikari keyla hingga jumpa lagi. Ilalliqa'

Jazakumullah Khairan Kathiraa...

No comments: