Saturday, March 15, 2008

Ya Rasulullah...

Makcik tua itu kepenatan, sudah tiada kudrat lagi untuk meneruskan perjalanan memikul bebanan yang terpaksa dibawa bersama ke destinasi yang ingin ditujuinya. Mujurlah ketika itu, hadir seorang pemuda yang sudi memberi pertolongan.

“Makcik, sudikah makcik jika saya membantu makcik mengangkat barang itu?”

Makcik tua itu cukup gembira. dalam kesibukan bandar makkah itu masih ada orang yang berhati mulia yang sudi menghulurkan bantuan. “Terima kasih nak. Moga Allah merahmati dirimu”

Pemuda itupun mengangkat barang makcik itu dan mengiringinya ke tempat yang ingin ditujui. Sesampai di situ makcik itu pun berbicara. “Sungguh kamu seorang pemuda yang begitu mulia nak. Sukar untuk menemui insan dan pemuda yang baik sepertimu sekarang ini. Namun hanya satu pesan yang ingin titipkan kepadamu. Berhati-hatilah kamu dengan seorang yang bernama Muhammad bin Abdullah kerana aku mendengarkan bahawa dia ini seorang pemuda yang cukup buruk perangainya, sedang membawa ajaran baru yang menidakkan tuhan-tuhan kita yang memisahkan ibu bapa dan anak-anaknya, tuan dan hambanya.”

Lalu dijawab oleh pemuda tadi. “Makcik kenalkah siapa dia Muhammad bin Abdullah itu?”

“Tidak!” balas makcik itu.

“Makcik, sayalah Muhammad bin Abdullah yang dikata-katakan itu”

Sejak dahulu lagi musuh islam cuba memburuk-burukkan junjungan kita Nabi Muhammad yang kita kasihi dan hingga hari ini masih ada lagi musuh-musuh Islam yang berusaha menghina dan memperkatakan perkara yang tidak sepatutnya tentang baginda termasuklah karikatur yang dikeluarkan oleh akhbar denmark dan yang terbaru filem yang mempunyai unsur penghinaan tersebut.

Justeru apa tindakan kita ya? proteskan kita? marahkah kita? sensitif kita? atau kita masih sibuk membicarakan hal-hal permusuhan sesama kita dan meninggalkan tugas kita yang ditinggalkan baginda supaya mengimarahkan dunia ini dengan amar ma’ruf nahi mungkar, hidup penuh kasih sayang, berusaha menegakkan islam dimana jua kita berada dan sebagainya.

Moga ketibaan bulan kelahiran baginda ini lebih mendekatkan kita dan membekaskan rasa cinta yang lebih mendalam terhadap baginda…

Ya Rasulullah. Tiada yang paling kami cintai dalam hidup ini selain daripada Allah dan RasulNya . Ya Allah,bantulah kami menterjemahkan rasa cinta kami ini menerusi percakapan dan perilaku kami…

Ikuti kisah kisah rindu Saidina Bilal terhadap baginda Rasul di ulamaummah.

Berita terbaru di Utusan,Hina nabi, OIC akan bertindak Bila Pengerusi OIC bertukar kepada Senegal baru OIC bertindak ya.... :)

No comments: