Wednesday, March 12, 2008

Pengalaman Silam...

Kempen Kecemerlangan Kendiri
“Anjakan Paradigma Mengubah Diri”
Biro Akademik PERUBATAN 2007/2008
-----------------------------------------
Kempen Motivasi
Minggu ke 4 - Pengajaran Silam


Seorang junior saya datang ke rumah, Faiz namanya. Meminta saya membuka sebuah file dari thumbdrivenya. Sekeping borang yang perlu saya isikan. Antaranya ialah soalan berkenaan

5 Ways to Keep Myself Motivated and Keep My Interest in Medicine Going (English bleh Malay bleh Arabic bleh)

Saya memilih menulisnya di dalam BM

1. Selalu ingat bahawa apa yang saya buat ini (belajar medicine) adalah untuk Allah dan RasulNya dan untuk umat Islam

2. Sabda Rasulullah, “Berdirilah kamu pada tempat yang telah Allah tentukan buat dirimu” Jadi mungkin ini (menjadi doktor) adalah sesuatu yang Allah telah tentukan buat diri saya maka perlu untuk saya laksanakannya dengan bersungguh-sungguh

3. Selalu ingat ibu dan ayah, pengorbanan dan harapan yang tinggi yang diletakkan kepada kita untuk menjadi seorang yang berguna.

4. Kata Imam As Syafei “Ilmu itu ada dua, ilmu feqah untuk agama dan ilmu perubatan untuk kesihatan badan” Justeru, saya memilih salah satu ilmu ini sebagai bidang saya.

5. Teringat kata-kata seorang sahabat ni, “Kalau kau tak jadi doctor, kau nak jadi apa lagi?” Jadi, berusahalah untuk menjadi seorang pelajar perubatan yang cemerlang sebelum menjadi seorang doktor muslim yang berbakti kepada agama.

Jadi, itulah antara 5 perkara yang sering saya ingatkan diri setiap kali down atau tidak bersemangat. Apapun itu adalah kata-kata yang keluar daripada seorang penuntut yang tidaklah terlalu cemerlang dalam akademiknya apabila hanya dapat mendapatkan pangkat jayyid saban tahun. Jika ada anugerah untuk pangkat Jayyid Bissyaraf mungkin saya mampu untuk mendapatkannya.Mungkin itu yang telah ditentukan untuk saya setakat ini dan insyaAllah saya akan berusaha dan berharap untuk mendapatkan yang lebih baik untuk tahun lima ini.

Apapun sebenarnya yang paling penting saya rasakan apabila seorang yang ingin memilih bidang perubatan ini dan untuk terus kekal di atas landasannya ialah minat yang mendalam, berkemampuan dan tawakkal kepadaNya sentiasa.

Baiklah itu saja buat kali ini.Jam sudah menunjukkan jam 1:40 pagi.Perlu berehat untuk kelas hari esok akan berjalan seperti biasa. Jadual tidur dan study saya masih tidak menentu. Mungkin saya perlukan masa untuk menyusun kembali jadual rutin kehidupan saya. untuk itu mungkin saya perlu bertenang sebentar... Doakan saya ya!

All da best buat semua.Jazakumullah Khairan Kathiraa...

1 comment:

Anonymous said...

I ALWAYZ PRAY FOR YOU..
SELAMAT BERUSAHA DAN BERJUANG..
ANDAI KAU JATUH, BANGUNLAH KEMBALI, BERJALAN DAN TERUSKAN BERLARI..
MOGA KEJAYAAN MENJADI MILIKMU WAHAI SAHABATKU
AKU SENTIASA MENDOAKANMU
n__n