Friday, January 2, 2009

UK dan Mesir...

Assalamualaykum dan salam sejahtera buat semua.

Tinggal beberapa hari lagi saya akan meninggalkan bumi UK ini untuk kembali ke Mesir meneruskan cita-cita dan tanggungjawab yang belum selasai, sebagai pelajar perubatan. Pastinya saya berasa sedih untuk meninggalkan UK dan segala kenangannya. Walaupun saya tidaklah begitu banyak berjalan atau bersiar ketika berada di sini, namun kedamaian dan keramahan penduduknya sedikit sebanyak memberikan rasa gembira dan tenang di hati ini. Apatah lagi Preston, tempat saya bermukim ini adalah merupakan daerah(bandar) yang sedikit kekampungan.

Pastinya saya akan merindui udaranya yang sejuk dan nyaman, merindui kebersihan tandasnya yang kerap menjadi tempat saya menunaikan kewajipan solat, merindui kecekapan sistem pengangkutannya yang begitu mudah didapati untuk ke mana-mana, merindui keseronokan bershopping yang belum pernah saya rasai sebelum ini, merindui rancangan-rancangan menarik di TV ( di Mesir saya tidak pernah menonton TV kecuali perlawanan bola) dan berbagai-bagai lagi kelebihan yang ada.

Salah satu entiti Universiti Manchester


Sempat juga ke Old Trafford

Haha, nak masuk mahal sangat, bergambar kat dinding kedai je la... :)

Di great hall di Trafford Centre


Falafel? eh Jazaer? eh Jazeera! a ah betul kot... :)

Salji... huhu susah jugak rupanya nak dapat snow kat UK ni.

Bermain dengan Umar semasa di Manchester Airport. Dah balik dah Umar.

Betul ke dulu-dulu ada dinosour?


Nak gie jumpa Harry Potter. tata titi tutu...

Ye ye memang saya pergi ke Harrods, tapi tak beli apa-apa pun.


Apakah ciri-ciri sesebuah kenderaan yang boleh ditempatkan di muzium?


Bersantai di laman Buckingham Palace.


My eye... London Eye...


Emm saya pun tak perasan ada makhluk lain selain saya dalam gambar ini...


Di samping memikirkan untuk kembali ke Mesir dengan penuh kesukaran hidupnya, cuaca yang kadang-kadang cukup extreme dan menyakitkan, apatah lagi bila musim sejuk begini saya begitu tidak tahan berada di rumah ketika waktu malam berbanding di UK yang kebanyakan rumahnya mempunyai sistem pemanasan yang cukup baik, berhadapan dengan karenah pakcik-pakcik dan makcik-makcik di syuun tulab, berhadapan dengan birokrasi itu dan ini (sekembalinya ke Mesir saya perlu memperbaharui visa, fuh...), kebingitan bandar berdebu Kaherah, kekotoran dan kehachingan di mana-mana, dan serba satu perkara yang tidak menyelesakan seperti kata seorang penyarah ketika mengajar tentang depression, "anda bertuah berada di Mesir ini kerana semua faktor-faktor yang boleh membawa kepada depression ada di sini, kesibukan, bising, cuaca yang panas dan stress"

Begitulah, tapi saya tetap bersemangat untuk kembali menuntut Ilmu di Mesir dan menyayangi Mesir seadanya. Di sinilah saya telah menghabiskan 5 tahun untuk menuntut ilmu, belajar tentang kehidupan, mendalami ilmu agama, belajar untuk mengambil mana nilai-nilai yang baik untuk diteladani dan meninggalkan nilai-nilai yang buruk, mengenali manusia dan pelbagai ragamnya, melihat negara sendiri dari luar dan dari kacamata penduduk di luar, mengenali ulama-ulama yang ikhlas dengan ilmu mereka, belajar menghormati ulama dan ilmu, belajar tentang persahabatan dan persaudaraan, belajar erti berjauhan dari keluarga dan erti sebuah kerinduan. Oh, begitu banyak untuk saya ungkapkan selama 5 tahun di sini. Banyak perubahan yang saya hadapi sepanjang saya di sini, dan saya tidak pernah serik untuk berubah ketika mana saya perlu untuk berubah. Ke arah yang lebih baik pastinya.

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri mengubahnya sendiri."


Kesimpulannya saya menyukai UK dengan segala kelebihannya serta menyayangi Mesir dengan segala kekurangan yang ada padanya.

Huhu tak sangka langsung dapat jumpa Queen dalam lawatan saya ke UK kali ni... :)


Tower bridge


Nandos... nyum nyum.


Kehidupan sebagai pelajar tahun akhir pastinya menjanjikan kesukaran dan cabarannya yang tersendiri. Dalam masa setahun lebih dari sekarang saya bakal menamatkan degree saya dan kembali ke tanah air untuk mencurahkan bakti dan khidmat setelah 6 tahun setengah dibela oleh JPA menggunakan duit rakyat. Dalam keadaan diri masih belum bersedia secukupnya dan masih terkapai-kapai memahirkan diri dengan segala kemahiran yang diperlukan, pastinya setahun yang mendatangkan ini perlu saya gunakan dengan sebaiknya untuk menyediakan diri. Moga tahun yang baru bermula ini menjanjikan sesuatu kejayaan yang bermakna buat saya dan moga Allah sentiasa merestui dan meredhai segala kerja buat saya dalam menuntut ilmu ini. Mudah-mudahan ameen.

Buat akhirnya, sama-samalah kita berusaha untuk menjadikan hari esok adalah hari yang lebih baik berbanding hari ini, dan masa depan yang bakal dihadapi adalah suatu yang bermakna buat diri kita dan Islam pastinya. Doakan saya kawan-kawan. Doakan kebaikan buat kita semua...

Jazakumullah khairan kathiraa...

5 comments:

Jackster® said...

sian kak zatil asyik kne amek gmbar abg kadir je.. lenkali suh la pedestrian amek gak hehe =)

Kalam Puncak said...

gambar zaujah x de ke abg kader?
x best r...nmpak cam pi uk jln sesorg je...
kate honeymoon..:D

Dr Kadir said...

takde orang kata honeymoon pun :p.

Cahaya Mata Kemuliaan Agama said...

bestnya honeymoon dier.... ha,ana kte dah! hehe
sonok tgk org jalan2..jeles plaks!

ain said...

Eh macam kenal semua tempat =P(Owh Jazeera di depan rumah dulu!)...
Cumelnyer Umar, nasib baik dah balik Malaysia.
Korang tak bawak tripod ke Zaatil dah Kadir?