Sunday, August 31, 2008

Ballighna Ramadhan...



Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaykum dan salam sejahtera buat semua.


Alhamdulillah, Ramadhan tiba lagi, menggamit perhatian seluruh ummat Muhammad untuk mempertingkatkan amal, memperbanyakkan ibadat kerana kehadirannya bukan sekadar kehadiran biasa namun menjanjikan pahala dan ganjaran yang berlipat-lipat ganda.

Alhamdulillah, tahun ini saya kembali menunaikan ibadah di bulan Ramadhan ini di Kaherah, Mesir. Masa yang cukup pantas berlalu tanpa disedari, ini kali keenam saya menyambut Ramadhan di sini. Pastinya diri sendiri tidak rela untuk mempersiakan Ramadhan dan tidak mengendahkan serta melayannya dengan tidak selayaknya. Apatah lagi ia hadir hanya sekali dalam setahun. Walau dalam masa yang sama, saya masih perlu berusaha untuk imtihan yang akan datang dan ketibaan pelajar-pelajar baru juga memerlukan abang-abang dan kakak-kakak yang tinggal di sini bertungkus lumus memastikan kebajikan mereka dapat dijaga dengan sebaiknya. Semoga semua itu dikira sebagai amal soleh buat bekalan ke Sana. Semoga Ramadhan kali ini juga memberikan makna tersendiri kepada diri saya yang baru bergelar suami dan terpaksa melaluinya jauh daripada Isteri. Teruja untuk terus beribadat dan beribadat mengenangkan ibadat orang yang sudah berkahwin adalah sekali ganda daripada mereka yang belum berkahwin. Moga saya mendapat kelebihan itu. InsyaAllah.

Baiklah, sekadar itu sahaja coretan buat kali ini. Mungkin malam ini saya akan ke masjid Rawwas untuk bertarawih di sana. Masjid yang telah bertukar arah qiblatnya kerana dikatakan semasa pembinaannya tidak mengikut arah qiblat yang betul. Katanya kontraktor yang membina masjid ini sebelum ini adalah seorang kristian yang telah memedarkan sedikit arah qiblat supaya menjadi fitnah kepada orang Islam. Macam-macam kan? Moga seluruh ummat Islam pun dapat menghayati kehadiran Ramadhan kali ini dengan penuh penghayatan, rasa menghargai dan berkasih sayang sesama mereka. Lebih-lebih lagi buat diri ini.

Allahumma ballighna Ramadhan, ballighna Ramadhan, ballighna Ramadhan...

Jazakumullah Khairan Kathiraa...

1 comment:

محمد يادي بن عبدالله said...

Syukran jazilan krna hendak menguruskan kami.. INSYAALLAH kami akn terbang pd 17 sept ni.. Diharap ukhwah antara senior n junior terus berkekalan.. Amin..