Thursday, April 15, 2010

Sebulan di Malaysia.

Sebulan sudah saya berada di Malaysia. Walaupun masih menganggur, blog ini sepi dari sebarang coretan. Malah, catatan sebelum pulang juga tidak bersambung-sambung walaupun kini saya sudah pun pulang ke tanah air. Ngomelan teman-teman di shoutbox pun tidak sedikit pun menjentik hati saya untuk kembali menulis blog. Bukan tidak mahu, tapi kekeringan idea untuk dikongsikan. Malah saya sendiri buntu untuk menyambung tulisan saya berkenaan kisah-kisah lalu di matrikulasi, intec mahupun di Mesir. Di tambah pula perasaan ragu-ragu sejauh mana tulisan saya itu (merujuk kepada catatan sebelum pulang) mampu memberi manfaat kepada pembaca di sini ataupun sekadar imbauan memori saya yang masih terkenang-kenang kehebatan lampau atau dalam kata lain syok sendiri :)

Apapun, biarlah tulisan itu kekal begitu, biarlah cerita itu tergantung di situ, biarlah kenangan itu sekadar bermain-main di kotak ingatan saya yang mungkin dikeluarkan ketika saat-saat yang sesuai dan memerlukan.

Sebulan di Malaysia, tidak sekejap dan tidaklah juga begitu lama. Jika nak dinisbahkan dengan enam tahun setengah belajar di Mesir, apalah salahnya kalau bercuti lebih lama kan? Sekurang-kurangnya cuti lah enam bulan setengah ke? Tapi jika diambil dari sisi keperluan semestinya pengangguran selama itu bakal memberikan impak yang tidak elok kepada diri. Apatah lagi kalau pengangguran itu tidak diisi dengan perkara-perkara berfaedah. Berasa bosan, tidak berguna, rutin harian hanyalah mandi, makan, minum dan tidur sahaja.Terasa sia-sia hidup kan?

Apapun sedikit buah fikir untuk kali ini adalah tentang sebuah peristiwa yang dirakamkan oleh Allah menerusi surah At Taubah ayat 79.

(Orang munafik ialah) orang yang mengejek orang yang beriman yang memberikan sedekah dengan suka rela, dan orang yang tidak sanggup (memberikan sedekah) kecuali sekadar kemampuannya sahaja (pula) dihina oleh mereka (orang munafik). Allah juga akan menghinakan mereka dan bagi mereka adalah azab yang pedih.

Sememangnya surah At Taubah adalah suatu surah yang banyak membicarakan tentang sifat-sifat orang munafiq yang antaranya sepertimana yang diceritakan melalui ayat ini ketikamana Rasulullah Sallallhu Alaihi Wasallam menyeru sahabat-sahabat untuk menginfaqkan harta mereka untuk peperangan Tabuk menentang tentera-tentera Rom, Abdul Rahman bin Auf yang memang dikenali sebagai seorang korporat berjaya dan kaya raya, tampil untuk menyedekahkan sebagahian besar daripada harta kepunyaannya lalu diejek dan oleh golongan munafiq ini dengan kata-kata bahawa apa yang dilakukan itu hanyalah perbuatan riyak dan mahu menunjuk-nunjuk.

Sementara itu, apabila seorang sahabat yang lain pula menyedekahkan segenggam buah tamar iaitu separuh daripada hasil upahnya pada hari itu, diejek dan dihina pula oleh mereka sebagai kedekut dan dikatakan pemberian tersebut tidak memberi kesan dan tidak langsung membantu tentera-tentera Islam. Akibat daripada hinaan dan ejekan mereka itu, Allah telah menurunkan ayat ini dan menyatakan perbuatan itu dihina dan dimurkai Allah dengan azabnya yang pedih di akhirat kelak.

Kalau kita perhatikan ayat tersebut dan kita sesuaikan dengan realiti semasa hari ini pastinya golongan-golongan munafiq seperti zaman Rasulullah ini masih wujud kan? Setiap kali kebaikan dihulurkan dan diinfaqkan pada jalan Islam samada besar ataupun kecil, mesti ada suara-suara yang menuduh pemberiaan itu hanyalah untuk menunjuk-nunjuk dan hanyalah untuk mencari kemahsyuran padahal kita sendiri tidak boleh menilai hati perut si pemberi. Sedangkan jika pemberian itu sekiranya benar-benar ikhlas, dia mendapat bahagiaanya daripada Allah sementara yang mengata itu pula dibalas dengan azab dariNya.

Kadang-kadang antara jemaah-jemaah Islam pun perkara sedemikian berlaku. Apabila suatu jemaah melakukan kebaikan, dituduh kerana mahu menarik ahli, dan mencari populariti sedangkan belum tentu benar tuduhan sebegitu. Benarlah, meminjam istilah yang digunakan oleh Ustaz Kamarulzaman, 'virus nifaq' ini boleh menyerang sesiapa sahaja tidak kira mereka yang sembahyang ataupun tidak tanpa disedari oleh kita sendiri. Terkena ataupun tidak tanyalah dan muhasabahlah diri kita sendiri mudah-mudahan kita sentiasa terpelihara daripada segala sifat kemunafiqan ini.

Baiklah sampai sini dahulu la buat kali ni ya. Moga tulisan ini dapat sedikit mengubat rindu mereka-mereka yang setiap kali menjenguk ke sini namun tak dapat menatap apa-apa entry baru. Hingga jumpa lagi insyaAllah. Wassalam.

1 comment:

sinar_islami said...

Pengalaman tu guru..
jadi sebarang penulisan insyaAllah bermanfaat..
Ingat abg kadir masih di uk..dah kat msia rupanya..
Moga cepat bekerja dan mahu mendengar coretan seorang HO pula =)