Friday, March 23, 2007

Mata...

Assalamualaikum wbt...

Mata...
Dari manakah datangnya cinta,
Dari Mata turun ke hati.
Begitulah antara kata-kata yang mungkin pernah kita dengar dalam menghubungkaitkan mata, hati dan cinta, dari mana datangnya cinta, dari mata yang melihat membawa kepada rasa kasih di hati. Apapun sebenarnya ana tidak bercadang untuk memposting entry berkaitan cinta pada kali ni. Tapi lebih kepada membawa sahabat-sahabat memikirkan tentang bagaimana hebatnya ciptaan Allah yang satu ini, betapa BESARnya Allah SWT, betapa HEBATnya Allah menciptakannya, yang dengannya kita melihat, dengannya kita dapat membezakan rupa dan bentuk, dengannya kita dapat mengenali variasi warna dan sebagainya.
Bagaimana suatu ciptaan yang dinamakan mata ini, diciptakan Allah sebagai sebuah ciptaan yang cukup complex yang mampu membawa dunia luar ke dalam diri kita, supaya kita dapat mentafsir meneliti dan melihat menerusinya. Kalau boleh kita lihat betapa besarnya ciptaan Allah yang sekecil mata ini:
  • Kebolehan cornea dan lens untuk mengfokuskan cahaya daripada objek tepat ke atas retina sesuai dengan saiz bebola mata manusia, yang sekiranya bebola mata tersebut terlebih besar atau terlebih kecil walau 1mm pun akan membawa masalah kepada tuannya. SubhaanaAllah
  • Air mata yang diciptakan Allah untuk melembabkan mata dan sebagai protection kepada mata daripada serangan bacteria yang kalau tiadanya air mata ini, mata kita akan kering, dan akan mudah untuk mendapat serangan bacteria.
  • Struktur cornea, aqueous humour, lens, vitreous humour adalah cukup transparent untuk membolehkan cahaya dari object terus sampai ke retina yang kalau ada ape2 sahaja object legap yang menghalangnya seperti dalam kes keratatic precipitates atau cataract atau sebagainya akan menghalang mata dari melihat...
  • Kemampuan untuk mata menerusi action of ciliary muscle untuk mengawal ketebalan lens dalam mengfokus sesuatu objek.
  • Kebolehan mata untuk menggabungkan imej yang dilihat dari sebelah mata ke sebelah mata yang lain untuk membentuk satu imej yang jelas tanpa bertindih atau dalam bahasa standardnyer bertindang :D (Fusion of binocular vision)
  • Imej yang jatuh kepada retina adalah dalam keadaan songsang namun ditafsirkan oleh otak kembali sebagai objek yang tegak.

Dan sebenarnya banyak lagi keunikan, kehebatan dan keajaiban yang telah ditunjukkan oleh Allah dalam penciptaan mata in, cukup hebat, cukup hebat, cukup hebat!!

Namun persoalannya di sini, sejauh mana kita telah menggunakan nikmat Allah ini kearah jalan yang diredhaiNya? sejauh mana kita menyalahgunakan nikmat tersebut untuk melihat benda-benda yang dilarang oleh Allah. Sejauh mana kita menggunakannya untuk melakukan maksiat kepadaNya. Itulah antara persoalan-persoalan yang perlu sama-sama kita muhasabah diri kita kembali kan? Jika benar sebelum ini kita telah tersalah guna. tersilap pakai mata kita ini membuat dosa kepada Allah dan sesungguhnya kepadaNya lah tempat untuk kita berdoa meminta ampun atas dosa-dosa kita itu. Jangan sampai suatu masa Allah menarik nikmat kita itu baru kita mahu menyesal. Baru kita nak berjanji akan menggunakannya sebaiknya. (takut sebenarnya bila belajar tentang bermacam2 disease of the eye dalam subject ophtalmology ini) Dan sepertimana selalu. suatu itu adalah lebih berbaloi untuk kita menyesal selagimana ia masih kita miliki. Gunakanlah nikmat yang ada kearah kebaikan sebelum kita kehilangannya kerana sesungguhnya apa-apa sahaja yang kita punyai di dunia ini adalah pinjaman semata-mata dan bila-bila masa je Dia boleh mengambilnya kembali.

Sekadar ingatan buat diri sendiri dan teman2... dan sepatutnya setelah kita menyedari kebesaran Allah tentang mata ini membawa kepada besarnya ALLAH di hati kita dan akhirnya kita menyintai diriNya sebagai Rabb yang tidak putus-putus memberikan nikmat kepada kita sedang kita tidak pernah leka melakukan maksiat kepadaNya... Ya Allah!! ampunkanlah dosa hambaMu...

Ps: Actually baru lepas imtihan round ophtal tadi. takder komen ttg itu, dah cuba sebaiknya dan moga dapat result yang baik jugak la. walaupun taklah yakin sangat dan sememangnya madah ophtal bolehla nak kata subject killer utk tahun ni.mudah-mudahan dipermudahkan :) Rabbuna yasahl!! InsyaAllah...

No comments: