Thursday, December 27, 2007

"Doktor,boleh ke kami bawa masuk kerusi dari luar ni?" Tanya Hamid bila melihat bilik tutorial itu sudah penuh dan tiada lagi kerusi kosong untuk diduduki.

"Ya, bawa saja masuk kita hanya satu kes hari ini kemudian insyaAllah semua pun akan dapat duduki exam. Siapa yang nak join kes ini, join dan siapa yang taknak join boleh keluar dulu dan nanti datang kembali untuk ambik exam." Balas doktor bila melihat keadaan semakin sesak.

Sesak dan kadang-kadang merimaskan. Semuanya hadir semata-mata untuk mengambil imtihan bagi round Neurology tersebut. Terdapat ramai pelajar-pelajar yang sebelum ini tidak pernah nampak batang hidung mereka selama dua minggu ini akhirnya kembali menampakkan diri pada hari ini. Begitulah budaya yang ada di sini dan saya percaya mungkin di kebanyakan tempat juga. Dek ketika itu saya kembali mengingati kalam yang pernah dilontarkan oleh Us Fauwaz beberapa hari yang lepas,

"Sekarang orang mengganggap kelas sebagai penjara,apabila tamat kelas mereka merasakan telah bebas dan keluar daripada penjara, sementara orang-orang terdahulu sangat berlumba-lumba dalam belajar dan mencari ilmu. Hingga apabila mendengar ada mana-mana guru yang datang sedang mereka sedang makan sekalipun, mereka akan segera mendapatkan guru tersebut, walaupun di zaman mereka serba serbi pun kurang"


Mungkin benar kenyataan tersebut dan mungkin itu juga lah antara sebab mengapa kita tidak dapat menjadi hebat seperti generasi kita yang terdahulu, zaman kegemilangan kita sebagai pusat tamadun dan ilmu. Mungkin kita dapat sama-sama fikirkan dan berusaha mengubah diri. Namun mungkin juga mereka yang tidak pernah saya jumpai di dalam round ini tidak hadir kerana tidak mahu memenuhkan bilik yang ada supaya tidak mengganggu pelajar-pelajar lain bukan? :) Siapa tahu dan saya sendiri hairan, mengapa pihak universiti sendiri tidak menyediakan ruang dan bilik yang seluasnya untuk memberikan keselesaan kepada para pelajar. Apapun sebenarnya ramai antara kawan-kawan saya ini mengikuti kelas tambahan,(dars) di luar universiti menyebabkan mereka tidak dapat untuk menghadiri sessi round yang telah ditetapkan universiti. Ramai juga pelajar-pelajar Malaysia yang turut mengikuti dars sedemikian, cuma kami sahaja pelajar-pelajar lelaki yang kurang mengikutinya...:) 'ala kulli hal, buatlah apapun yang difikirkan baik, yang penting matlamat menuntut ilmu dan menyediakan diri menjadi doktor sebaiknya ilmu dan akhlak, dapat dicapai.

Baiklah, tiada apa-apa untuk dikongsi hari ni sebenarnya selain ingin sama-sama mengajak sahabat-sahabat untuk loba menuntut ilmu sementara kita masih mampu melakukannya. Sebelum kita disibukkan dengan pelbagai tanggungjawab dan komitmen selain kekangan masa yang menghimpit suatu hari nanti. Nanti apabila sudah bekerluarga dan bekerja, masing-masing akan menyedari hakikat ini dan mungkin di kala itu kita mungkin sudah tidak mampu lagi untuk memenuhi naluri untuk menuntut ilmu ini. Oleh itu, tuntutlah ilmu tanpa jemu. Moga Allah mempermudahkan diri kita dalam usaha dan perjuangan kita ini.

"Barangsiapa yang mempermudahkan jalannya untuk menuntut ilmu,dipermudahkan Allah jalannya untuk ke syurga"


Saya tidak pasti status kalam tersebut samada sebuah hadis atau hanyalah kata-kata ulama,namun di situ ada kebenarannya untuk kita sama-sama mengambil manafaat darinya.

Baiklah, exam neuro pun dah selesai. Walaupun tidaklah dapat menjawab dengan baik,saya berharap untuk dapat mengulangkaji kembali untuk subjek yang makin saya gemari ini. Moga dipermudahkan. Minggu hadapan akan mula dengan round yang baru, Dermatology! Apapun saya masih ada sehari cuti sebelum memulakan round tersebut. Apa nak diisi dalam masa sehari ni ya? Oh ya, bilik presiden minta dikemasi :)

Buat akhirnya, salam ceria dan selamat studi buat semua... Jazakumullah Khairan Kathiraa

No comments: