Sunday, December 30, 2007

Visa oooh visa...



30 Disember 2007...


"Wah...nak kene buat iqamah(visa) hari ni jugak ni,esok dah 31 dah" Student Visa saya selama setahun ini bakal tamat pada 31 Disember 2007 ini.Esok la tu. Jadi tidak dapat tidak saya terpaksa meletakkan urusan menyambung visa sebagai urusan urgent dan important untuk dilaksanakan di kala ini. Kalau tidak, kena denda :)

Apapun saya tidak berminat untuk bercerita tentang apa yang berlaku hari ini di mugamma', pejabat imigresen Mesir itu. Cuma mungkin untuk memberi gambaran apa yang perlu anda sediakan bila mahu memperbaharui visa :)

Baik, untuk membuat visa pelajar, sedang anda adalah pelajar yang belajar di Univesiti Ain Shams, anda perlulah terlebih dahulu mendapatkan syahadah dari kuliah yang menyatakan anda adalah pelajar di Univesiti Ain Shams.

Caranya:

  • Buat surat kepada wakil kuliyyah untuk mendapatkan syahadah untuk menyambung visa yang akan ditujukan kepada wizara' gawazat bilmisr. Di sini anda dikenakan bayaran sebanyak 2 le untuk damrah (setem).
  • Anda akan diberi invois untuk dibayar di khaznah (pembendaharaan) untuk membuat syahadah visa sebanyak 25le
  • Selepas 5 jam, anda akan dapat syahadah yang anda kehendaki itu.


Sebelum ke mugamma' pula anda perlulah menyediakan item-item berikut.

  • Isi borang permohonan penyambungan visa yang boleh diperoleh di sana.
  • Salinan muka depan passport
  • Salinan cop ketibaan anda di Mesir
  • Salinan visa terdahulu
  • Salinan Syahadah kuliyah
  • Sekeping gambar
ps: setiap keping memerlukan dua keping salinan.

Kegagalan anda untuk menyediakan salinan-salinan yang diperlukan itu akan memaksa anda untuk turun ke bawah untuk mendapatkan khidmat photostat yang disediakan dengan bayaran sebanyak 1le untuk setiap salinan. Hihi cekih darah bukan? Siapa suruh tak sediakan awal2? Apapun jika duit yang ada pada anda tidak cukup, anda bolehlah keluar dari mugamma' tersebut dan berjalan melawan arus jalan raya qasrul einy untuk mendapatkan kedai fotokopi yang terletak lebih kurang 5 minit berjalan kaki, melepasi stesen minyak koop di sebelah kanan jalan. Di sana anda hanya dikenakan bayaran 0.10le untuk setiap helaian salinan yang difotokopi. Murah kan? penat sikit lah berjalan. Apapun, diingatkan pakcik penjaga kedai itu bukanlah seorang yang cukup ramah.

Baiklah, bila anda dah ada semua item-item yang diperlukan, hantarlah permohonan anda itu ke kaunter dan bayarlah setem sebanyak 8le dan kembalilah ke mugamma' selepas 10 hari untuk mendapatkan visa baru anda itu. Selamat menyambung visa! :)

Jazakumullah Khairan Kathiraa...

ps: Entry ini dipost kerana kerap kali lupa step2 untuk menyambung visa menyebabkan diri kerap kali melakukan kesilapan dan kecuaian yang sama. Moga lepas ni tak lakukan kesilapan yang sama lagi...

1 comment:

Anonymous said...

Hari abg Kadir buat visa tu serempak ngan ana, time tu ana terpaksa buat visa tourist sbb shahadah tak buat lg. Bukan ape, ahli bait cakap buat shahadah kene tunggu seminggu. Tak tau plak abg Kadir bleh buat dalam 5 jam je,....