Thursday, January 1, 2009

Assalamualaykum warahmatullah dan salam sejahtera buat semua.

Hari ni masuk hari kelima serangan tentera Israel ke atas rakyat palestin yang telah mengakibatkan kematian ratusan sahabat-sahabat kita di sana. Saya terharu melihat kesungguhan ramai daripada kita yang begitu prihatin yang mengganggap isu palestin ini bukanlah sesuatu di luar daripada isu kita tetapi ia adalah isu sejagat yang melibatkan saudara-saudara seagama kita di sana. Pencabulan yang dilakukan oleh tentera Israel pastinya mengundang marah dan geram kita semua dalam keadaan kita masih tidak mampu dan sanggup untuk berbuat apa-apa kecuali berdoa dan mengecam serta berdemo mengutuk apa yang dilakukan oleh Israel itu dan menyeru pihak-pihak yang berkemampuan untuk memainkan peranan mereka dengan sewajarnya berkaitan isu palestin ini

Candlelight vigil di hadapan BBC sebagai protes terhadap serangan Israel terhadap Palestin


Cukup sedih sehingga artikel ini ditulis, pihak kerajaan Mesir masih lagi enggan untuk memberikan bantuan bahkan tidak membenarkan rakyat palestin masuk ke Mesir untuk menyelamatkan diri dan mendapatkan bantuan kemanusiaan.

Saya doakan saudara-saudara kita disana dapat terus bersabar dan berjuang menghadapi segala tentangan ini dengan keyakinan kepada Allah tentang janjinya dan berharap agar negara-negara Islam yang ada dapat melakukan sesuatu bagi membela saudara-saudara kita di sana. Teruskanlah berdoa sahabat-sahabat, pastikan kita turut merasai keperitan dan kesedihan saudara-saudara kita di sana kerana kita dan mereka adalah ibarat satu tubuh yang apabila salah satu anggotanya kesakitan maka seluruh badan pun akan turut merasai dan mengharapkan kesembuhan.

Ya Allah, bantulah sahabat-sahabat kami di palestin, teguhkanlah iman mereka, terimalah kesyahidan mereka, dan tempatkanlah mereka di kalangan hamba-hamba yang istimewa yang menyerahkan jiwa dan raga demi mempertahankan agama dan nyawa mereka ya Allah. Ameen.

PS: Takziah buat keluarga mertua saya yang baru kematian ayahanda tercinta. Moga roh 'ayah' dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan hambaNya yang dikasihi. Ameen...

2 comments:

Ami Farhani MNA said...

Ameen ya rabb! Moga mereka dan kita juga terus thabat.

p/s: gambar tu macam berubah2 pulak=p

Dr Kadir said...

Ameen... Oh gambar berubah-ubah ya? Mungkin ada orang dah ubah la kot? :)