Tuesday, February 9, 2010

Catatan sebelum pulang (part 1)

Assalamualaykum dan salam sejahtera buat semua.


Sumber: Facebook Aniah.


Majlis Apresiasi Graduan...


Dua hari yang lalu, sahabat-sahabat sebatch saya yang masih berada di Keherah berkesempatan menghadiri Majlis Apresiasi Graduan yang dianjurkan JPA dan PERUBATAN. Seronok melihat wajah-wajah mereka bergembira diraikan dalam majlis itu. Sedih pula memikirkan saya sendiri tak dapat menghadirinya. Keberadaan saya di UK tidak memungkinkan saya pergi ke majlis tersebut. Takkan nak beli tiket balik ke Mesir kemudian kembali ke UK semata-mata untuk menghadiri majlis tu kan? Apatah lagi, sekembalinya saya daripada bercuti ke Istanbul, Athens dan Santorini tempoh hari, saya menghadapi sedikit kesukaran untuk masuk kembali ke UK kerana sudah terlalu acap kali keluar masuk ke UK walaupun ketika itu Zaatil berada di sebelah.

Rupa-rupanya peraturan imigresen di sini, free entry visa yang diberi ketika masuk ke UK untuk rakyat Malaysia selama 6 bulan itu bermaksud kita hanya dibenarkan berada di UK selama 6 bulan dalam tempoh 12 bulan walau berapa kali kita keluar masuk ke sana. Jadi kalau dalam masa 12 bulan tu, kita telah berada di UK selama 6 bulan ke atas, kita mungkin boleh disekat daripada masuk ke UK dan perlu memohon dependent visa untuk masuk. Faham ke? Kalau tak faham sila rujuk pejabat imigresen di UK ya. Apapun terima kasih kepada pihak yang telah berusaha dan bertungkus lumus menjayakan majlis itu walaupun tanpa kehadiran diri ini. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar kan? Buat adik-adik yang meminta maaf di Facebook kerana tidak dapat hadir ke majlis tersebut atas keuzuran tertentu takpe. Saya sendiri pun tak ada kat sana. InsyaAllah ada peluang lagi untuk jumpa abang-abang dan kakak-kakak sebelum kami pulang 27 Februari ini insyaAllah.

MAT dan Majlis Kawin Idil...

Dalam tempoh 3 hari sekurang-kurangnya 3 events yang saya terlepas untuk menghadiri atau mengikutinya kerana berada di kejauhan. Selain majlis apresiasi itu, dua hari sebelum itu adalah majlis pernikahan kawan baik saya, Idil yang telah selamat disatukan dengan gadis pilihannya Naimah Zakaria. Semalam, saya ada menelefon adik saya, Zahidah bertanyakan hal-hal semasa di Mesir. Rupa-rupanya ketiadaan saya di majlis Idil menimbulkan bicara berbunyi begini," Abang Kadir tu, mentang-mentanglah Abang Isroq dok mari masa dia kawen dulu, dia pun dok mari masa Abang Isroq kawen."


Sumber: Facebook Aniah


Aku ada jauh la wei! hihi. Memanglah terkilan juga tak dapat hadiri pernikahan Idil, tapi insyaAllah doaku sentiasa mengiringi langkah-langkah kalian mengisi rumahtangga yang telah terbina, Idil. Lepas ni nak kene tinggal dah Naimah kat Mesir. Huaa....

Satu lagi majlis adalah Mesyuarat Agung PERUBATAN kali ke berapa eh? Tak datang kali ni bermakna dah dua kali saya tak dapat menghadiri MAT kerana berada di UK. Satu hujah bahawa Kadir selepas kahwin semakin jauh dengan PERUBATAN. Semakin luput dari perjuangan. Haha. Apapun memandangkan sebelum daripada itu saya tidak pernah miss Mesyuarat Agung PERUBATAN, ketika adik-adik yang menerajui PERUBATAN kini masih belum memegang apa-apa jawatan dalam PERUBATAN, ketidak hadiran saya untuk kali ini mungkin dapat dimaafkan. Hakikat sebenarnya, PERUBATAN tetap di hati walaupun masih banyak pembaikan perlu dilakukan, masih banyak ruang islah boleh dilaksanakan. PERUBATAN tetap merupakan medan tarbiyyah dan kesatuan bagi seluruh pelajar-pelajar perubatan dan pergigian di Mesir.

Emmm sebenarnya panjang lagi nak tulis. Sebab panjang sangat, saya berhenti kat sini dulu dan akan menyambungnya dalam entry selepas ini insyaAllah. Hingga jumpe lagi, Jazakumullah khairan kathiraa.

bersambung...

No comments: