Monday, February 12, 2007

Kisah tentang Teddy...

Maka sampailah kepada Ustaz Fauwaz soalan yang berbunyi (lebih kurang)... "Ustaz, apakah hukum menyimpan patung seperti teddy bear di rumah?"
Dijawab oleh ustaz Fauwaz: Jadi dikatakan oleh alim ulama, haram untuk kita menyimpan patung di dalam rumah kerana ia akan menghalang masuknya malaikat rahmat ke dalam rumah. Hanya dibolehkan untuk menyimpan anak-anak patung sebagai permainan oleh budak-budak perempuan yang belum baligh maka bagi mereka yang telah baligh tidak dibolehkan.kalau masih ingin menyimpan anak patung tersebut perlulah memotong kepalanya atau mana-mana anggota dari patung tersebut.
"ala.. tak lawa la lagi ustaz. Itu bagi patung yang kecil ke besar ustaz?"
"Besar atau kecil sama juga. Kalau still nak simpan maka potong kepalanya.Kamu sebenarnya dah besar untuk bermain dengan anak-anak patung itu tapi naluri kamu masih kebudak-budakkan."
"Ustaz kalau dah potong tu nak simpan kepala ke badan dia?" bertanya seorang pelajar lelaki
"Terpulang nak simpan yang mana"
So boleh ke simpan teddy bear ni??? Wallahu a'lam. Tanyakanlah kepada alim ulama di tempat sahabat2. cuma yang dikesalkan kadang-kadang sikap kta dalam meminta fatwa yang kalau boleh nakkan yang sesuai dengan apa yang kita mahukan.Kalau tak jumpa pendapat yang mengatakan sesuatu itu boleh dilakukan maka kita akan terus bertanya dan bertanya sehingga suatu masa kita mendengar pendapat mengatakan "perkara ini harus untuk kita lakukan" Ikhlaskan diri dalam beramal dan praktikkan lah ISLAM secara apa yang dibawa oleh Rasul kita dalam kehidupan seharian insyaAllah.cuba fikir-fikirkan ye. Moga kita sentiasa dilindungi olehNya. Ilalliqa'
PS: Perbincangan lain ttg patung ni boleh rujuk site ini. http://media.isnet.org/islam/Qardhawi/Halal/2034.html
Wah selsema makin teruk, badan makin panas. Doakan sihat2 je ye. JZKK

No comments: