Friday, February 12, 2010

Catatan sebelum pulang (part 3)


SPM 2002


Mungkin tak ramai mengetahui bagaimana perjalanan yang saya lalui sebelum dapat menempatkan diri belajar medik di Mesir. Seingat-ingat saya juga saya pun tak pernah kongsikan cerita tu di blog. Baiklah,yang taknak tahu tu takpalah, yang nak tahu tu, ni ceritanya. :D Ia sebenarnya bermula daripada inspirasi yang dicetuskan oleh Ustazah Hamidah, cikgu Bahasa Arab saya yang pernah bercerita tentang adanya pelajar Malaysia yang belajar Perubatan di Mesir. Kata beliau, selain belajar perubatan, pelajar-pelajar tu juga dapat memperkuatkan Bahasa Arab mereka dan akhirnya Bahasa Arab yang dipelajari di bangku sekolah tak hilang begitu sahaja ditelan zaman sepertimana yang dihadapi oleh ramai pelajar-pelajar lepasan sekolah agama yang mungkin dah lupa kosa kata dan nahnu sorof bahasa arab tu.(Pada saya tak mudah juga untuk kekal menguasai bahasa arab walaupun belajar di Mesir kerana bahasa percakapan kami adalah bahasa pasar. Tapi kedapatan banyaknya kelas bahasa arab dan ramai ustaz-ustaz yang mampu untuk mengajar membolehkan kita mencapai maksud itu. So kene rajin usaha pergi belajar juga la ya) Sejak itu, saya mula menyimpan impian untuk belajar perubatan di Mesir.

Impian itu dikuatkan lagi dengan kejayaan dua orang senior saya sebelum itu yang telah menempatkan diri di Universiti Iskandariah mengambil jurusan perubatan di sana. Merekalah inilah yang menjadi tempat rujukan saya bertanyakan tentang hal ehwal Mesir sebelum berlepas ke sana.

Namun sebelum saya ditawarkan JPA untuk ke Mesir, saya sendiri telah menempuh jalan yang jauh dan penuh warna warni dengan pengalaman yang pelbagai. Sebelum SPM, saya telah pergi mencuba nasib ke temuduga program persijilan Darul Quran bersama kawan-kawan yang lain di SMKA Durian Guling. Saya juga telah mengisi borang ke matrikulasi dan borang UPU untuk ke Universiti tempatan. Ketika itu saya terlupa seketika cita-cita untuk ke Mesir sebaliknya menanam hasrat untuk ke Darul Quran, untuk hafal Al Quran dan kemudiannya menyambung pelajaran dalam jurusan perubatan di UIA. Wah, hebat bunyinya kan? Macam Protaz gitu.

Namun pasca SPM, saya menjadi keliru dan hilang punca dan tak pasti untuk ke mana-mana. Sebelum keputusan SPM diumumkan saya gagal menempatkan diri untuk ke Darul Quran dengan alasan lemah hafalan.(Memang saya fail la bab hafal menghafal ni) Ketika itu ada kawan yang memujuk saya untuk buat rayuan untuk dipilih dalam kemasukan kedua ke sana, namun hasilnya saya tetap gagal menempatkan diri. Saya begitu kecewa ketika itu. Ketika kawan-kawan sibuk memohon tempat di sana dan di sini saya hanya mengisi borang JPA bagi mendapatkan tempat ke Mesir mengambil jurusan Perubatan. Ketika itu, saya sendiri tak pasti sebenarnya adakah keputusan saya mendapat 6 1A dan 5 2A tu melayakkan saya untuk ke sana ataupun tidak memandangkan pelajar-pelajar SPM batch saya di seluruh Malaysia rata-ratanya mendapat keputusan yang lebih baik berbanding saya.

Tidak lama kemudian saya mendapat tempat ke Matrikulasi UIA untuk jurusan Engineering, jurusan yang saya tak minat nak ambil. Kemudian saya mendapat pula tawaran ke Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan dalam kelas Fizikal. Semua tawaran yang saya perolehi setakat itu tidak membawa saya kepada jurusan perubatan yang saya kehendaki selain ke KMNS dengan menukar ke kelas Sains Hayat. Ke KMNS bermakna saya perlu kembali bertungkus lumus, study gila-gila untuk mendapatkan pointer 4.0 sebelum mendapatkan tempat dalam bidang perubatan di mana-mana universiti dalam negara berdasarkan rekod tahun sebelumnya. Opsyen lain, masuk tingkatan 6 :D

Sedih bila suatu ketika ayah berkata, "Dapat result straight As pun tak boleh juga buat medik" dengan nada simpati kerana saya tak dapat tempat yang saya inginkan.

Saya mengambil keputusan untuk ke KMNS. Ketika itu ada beberapa kawan saya yang terkejut dan tak percaya yang saya nak ke Matrikulasi walaupun dapat keputusan yang agak baik. (Kenapa? Matrik tempat reject ke? ) Saya seronok di KMNS. Saya juga berjaya menukar kelas daripada fizikal ke sains hayat. Sebenarnya inilah kali pertama saya berjauhan daripada keluarga .Kali pertama saya tinggal di asrama. Kali pertama saya mula hidup sendiri dan berdikari.

Saya punya ramai kawan terutamanya dengan kaki-kaki masjid yang rajin berpuasa sunat isnin dan khamis. Setiap minggu kami beriftar di masjid dan dua tiga kali juga saya in charge untuk beli makanan berbuka puasa.

Nama-nama seperti Huzaifah (roomate saya), Al Hafiz (tok bilal subuh setiap pagi), Munzir (Abang gagah, bekas ketua pelajar SMKA Tahan, yang banyak mengajar saya erti tarbiyyah), Hafiz Manan ( Juga pelajar SMKA Tahan) Hafiz Zainal Abidin ( Budak Kisas yang saya tegur sebab banyak cakap sangat dalam masjid. Haha. Tapi warak budaknya), Idzham (Juga pelajar SMKA Tahan yang cukup baik) Zayed (bendahari agung JPP) Amir Aizat (Budak Johor yang rendah dan comel) Hazim (budak Jasin yang sepraktikum dengan saya), Salihin (Member baik saya. Nama timangannya time tu 'Bosan') Ain, Izzati, Hani, dan ramai lagi nama-nama yang lain yang sentiasa saya ingati bila berbicara tentang KMNS. Selain sahabat-sahabat saya seShams seperti Suhaimi dan Azwan. Tak hairanlah bila saya nak meninggalkan KMNS untuk ke Mesir, hati saya begitu berat mengizinkannya, saya menangis mengenangkan kawan-kawan yang saya tinggalkan di sana.

So camana ceritanya saya meninggalkan KMNS untuk ke Mesir? InsyaAllah akan disambung dalam catatan seterusnya.

bersambung lagi insyaALlah...

1 comment:

Dr Kadir said...

Perenggan:

Saya punya ramai kawan terutamanya dengan kaki-kaki masjid yang rajin berpuasa sunat isnin dan khamis. Setiap minggu kami beriftar di masjid dan dua tiga kali juga saya in charge untuk beli makanan berbuka puasa.

Bukanlah bermaksud saya ni bagus betul,baik bahkan rajin pula berpuasa sunat ya. Tapi sekadar catatan kenangan yang tak saya lupakan semasa di KMNS. Dan saya tidaklah berkawan dengan kaki-kaki masjid sahaja. Kaki-kaki lain pun saya tetap berkawan seperti biasa termasuklah kawan-kawan chinese dan indian.