Sunday, February 18, 2007

Demam...

Assalamualaikum wbt...

Apa yang biasa diidamkan oleh orang yang demam?

  • Agar demamnya cepat sembuh.? (kalau dah sembuh nak buat apa plak)
  • Berada di sisi orang yang tersayang agar dapat membelai dan menjaganya sepanjang masa? (kenapalah pi belajar kat oversea?)
  • Moga sakit/demam menjadi kafarah dosa-dosa sebelum ini. (Ameen ya Rabb)
  • Dapat makan sup ayam + bubur nasi dimasak dengan ikan bilis goreng...nyum nyum.
  • Tidur sepanjang hari. Tak buat apa-apa dah. (complete bed rest bak kata Israq)

Biasanya bila sakit-sakit camni kita akan kembali terkenang waktu-waktu sihat kita. “Kalaulah aku sihat bolehlah aku solat sunat banyak-banyak.”

“Kalau aku sihat boleh turun solat kat masjid berjemaah” “Kalau aku sihat boleh aku pi kelas, tuntut ilmu” “Kalau sihat, boleh lah lawat si anu dan si anu. Ziarah sahabat-sahabat”

Banyaknya kerja yang boleh buah KALAU dah sihat. Tapi kerapkali bilamana sudah sihat kita melupakan apa yang kita inginkan tu. Lagha dengan pekerjaan yang tak sepatutnya kita lakukan. Main games, jalan-jalan shopping, bersembang sampai pagi dan lain-lain lagi yang boleh difikirkan. Yang lagha.

Dah lupa nak buat solat sunat. Dah tak turun pun ke masjid untuk solat Tak pi kelas pun! Duk rumah je dan pergi melawatpun sahabat-sahabat untuk eratkan silaturrahim...

Begitulah kita, tidak pernah ambil cakna dengan sabda baginda Rasulullah, peliharalah lima perkara sebelum tiba lima perkara.

Muda sebelum tua, Kaya sebelum miskin, Sihat sebelum sakit, Lapang sebelum sibuk, Hidup sebelum mati... (tak tau susunannya betuk ke tak)

Apapun moga kita akan sentiasa beringat dalam apa jua yang kita lakukan. Jangan tunggu tua baru nak beramal. Jangan tunggu miskin baru nak meberi, jangan tunggu sibuk baru nak bekerja, jangan tunggu sakit baru nak buat itu ini. Dan apatah lagi kalau dah mati. Apapun dah tak boleh buat. Terputus segala amal kecuali tiga perkara yang sememangnya kita sedia ma’ruf.

Sedekah jariah, Ilmu yang bermanafaat, Anak yang soleh.

Dan time-time sakit ni jugak, biasanya akan teringatkan lah mak di rumah.Biasanya kalau kami lapan beradik sakit apa-apa maklah dulu yang akan dapat detect. Mak lah dulu yang akan risau dan ambik berat. Lama tak demam di sisi mak. Silap la hari tu balik tak demam.hihi.

K lah, moga Allah jadikan ketidaksihatan ini sebagai suatu kerehatan dan kafarah menghapuskan dosa-dosa kita yang telah lalu. Moga cepat juga sembuh untuk menyelesaikan kewajipan yang masih banyak tertangguh. Doakan yer kawan-kawan. Moga terus bersemangat dan bersemangat menghadapi hari yang penuh mehnah dan tribulasi ni....

Jazakumullah khairan kathira...

3 comments:

Sang Kelana said...

ishh..anta ni memang slalu demam ek?..

Anonymous said...

Nak buat camana akhi... pepun Alhamdulillah dah ok. Lama tak dengar khabar? peciter?

Sang Kelana said...

citer? la ni tgh prktikum, sort of keje kuli je..tapi smpat buat rumah laa..silalah melawat..^_^