Friday, July 13, 2007

Kenangan Terindah...hihi

Assalamualaikum...

Cukup pantas masa berlalu kan? Hari-hari yang berlalu dirasakan cukup cepat silih berganti membawa bersama pelbagai peristiwa dan kenangan samada suka ataupun duka yang banyak mengajar diri menjadi insan yang lebih baik di samping terus mengabdikan diri kepadaNya menjadi hamba yang taat dan sabar di atas segala yang telah ditentukan olehNya. Moga diri kita akan sentiasa di bawah jagaan dan lindunganNya setiap masa dan ketika.


Idil dan Umrah.

Alhamdulillah semalam, idil bersama beberapa orang lagi adik2 di tahun satu dan dua telah selamat bertolak menaiki bas sebelum akan meneruskan perjalanan dengan menaiki kapal untuk mengerjakan umrah kali ini. Seronok melihatkan idil dan adik2 yang begitu bersemangat untuk mengerjakan ibadah tersebut. Mungkin ini adalah pengalaman pertama berada di tempat paling suci di muka bumi, tempat yang menjadi awal kelahiran Rasul junjungan, tempat permulaan Islam dan juga di situ jualah menjadi saksi bagaimana sahabat-sahabat dan golongan terdahulu bermati-matian mempertahankan Islam sehingga dapat kita nikmati pada hari ini.

Hati saya sendiri begitu sayu dan diri ini sentiasa digamit kerinduan untuk kembali ke sana. Apatah lagi, ayah memberitahu saya bahawa dia diberi peluang untuk mengerjakan haji pada tahun ini setelah terpilih untuk mendapat anugerah pekerja cemerlang peringkat negeri. Tidak disangka tidak lama sebelum meninggalkan perkhidmatannya di jabatan kerajaan, ayah masih sempat untuk mendapat peluang sebegini. Ya, rezeki Allah, dialah yang Maha Memberi dan Menentukan segalanya. Walau ayah hanya tinggal setahun sebelum pencen, masih sempat untuk mengerjakan haji sebelum bergelar pesara. Moga diri saya sendiri akan turut termotivasi untuk sama mengejar kecemerlangan sebagaimana yang ayah lakukan dan sememangnya itulah yang sentiasa saya lakukan sebelum ini.


Kapal yang saya naiki menuju ke Jeddah ketika mengerjakan umrah pada tahun 2005, ketika itu saya di tahun dua. Camana? besar tak? :D


Dua kali selipar saya hilang, termasuklah selipar idil yang saya bawa bersama ke sana. Justeru saya menulis "jangan ambik selipar saye" dan alhamdulillah dah tak hilang dah :D


Apapun moga Allah tidak memperkecilkan perasaan saya ini dan moga dia akan memberi peluang kepada saya untuk kembali ke tanah suci itu suatu hari nanti. Mungkin tidak dapat bersama-sama menemani ayah dan emak ke sana pada tahun ini memandangkan waktu yang 'clash' dengan kuliah dan imtihan di samping faktor kewangan namun diri saya sendiri merasa bangga dapat mengirimkan sedikit wang untuk digunakan emak dan ayah ketika di sana.

Semoga Allah sentiasa memberi peluang kepada saya untuk membalas segala jasa mak dan ayah dan menggolongkan saya sebagai anak yang soleh kepada kedua ibu dan bapanya. Eiii rindunya untuk kembali ke raudhah. Walaupun kenangan tidak dapat meloloskan diri berada di dalam sof ketika berada di raudhah untuk solat jumaat menyebabkan saya tertolak dan cuba untuk menyelit-nyelit ke dalam sof dan akhirnya membawa saya keluar masjid nabawi lalu solat la saya di situ kadang-kadang membuatkan saya merasa sedikit terkilan.Suatu kenangan yang tidak dapat saya lupakan juga pengalaman dua kali selipar saya di'sauk' dan banyak lagi kenangan-kenangan-kenangan yang cukup membekas di hati. Ya Allah diriku cukup merindui manisnya saat2 beribadah kepadaMu.

Apapun saya mendoakan agar idil dan adik-adik yang lain dapat mengerjakan ibadah umrah ini dengan baik. Moga mendapatkan 'umrah mabrur' ya :D

Saya dan blog...

Untuk kesekian kalinya, tidak lama sebelum menamatkan imtihan akhir baru-baru ini saya kembali berfikir tentang tujuan saya berblog. Mengapa saya berblog? dan apa yang saya mahukan dari menulis blog?

Suatu hari abang min, (penulis ulamaummah.blogspot) pernah mengatakan kepada saya betapa ruginya kalau kita menulis dan menyampaikan sesuatu di dalam blog hanya sekadar menceritakan tentang diri sendiri, suka duka dan perkara yang berlaku sehari-hari tanpa membawa pembaca lebih banyak memikirkan tentang permasalahan ummah dan mengajak untuk sama-sama mengatasinya.

Saya, sedang memperkatakan sesuatu kepada abang Min :D


Saya tidak menafikan apa yang abang min cuba sampaikan, ia benar namun bila saya cuba meneliti apa yang saya tulis sebelum-sebelum ini, mungkin saya lebih banyak menulis tentang 'saya', bercerita tentang apa yang saya lalui, pengalaman yang saya tempuhi, yang saya rasakan dapat memberikan sedikit perkongsian dengan sahabat-sahabat yang paling kurang dapat mengambil istifadah dan manafaat dari apa yang diceritakan. Saya sering bercerita tentang perkara-perkara yang berkaitan dengan bidang saya sebagai pelajar perubatan yang kadang-kadang mungkin mereka yang berziarah ke sini kurang dapat memahaminya dengan baik kecuali mereka yang turut bergelar pelajar perubatan seperti saya. Saya juga suka untuk bercerita tentang mereka-mereka di sekeliling saya yang saya rasakan mereka ini la yang sentiasa menjadi penghias, pencorak dan watak-watak yang mewarna-warnikan hidup saya, mengajar saya berfikir dan sebagainya. Dari sini la mereka yang rapat dengan saya dapat mengetahui apa yang saya lalui sehari-hari dan mereka yang kurang mengenali saya dapat mula mengenalinya. Itulah saya. Cara untuk saya berkongsi dan menyampaikan fikir dan rasa.

Apapun saya tidak menafikan betapa, saya perlu untuk sekali sekala mempelbagaikan bahan yang ingin dikongsi kepada pembaca. Isu ummat yang kian genting dan memerlukan bantuan dan kerjasama daripada semua kita-kita untuk turut memainkan peranan sebagai syabab dan pemuda yang ingin masyarakat Islam khususnya berada di Malaysia untuk mengecap damai, indahnya berada dalam naungan deen ini. Moga saya dapat memperbaiki dan terus berusaha ke arah itu. Cukup saya harapkan idea, pendapat dan cadangan sahabat-sahabat untuk sama-sama dapat membaik elok apa yang diperjuangkan ini. untuk itu saya ucapkan jazakallah khairan kathira...

Baiklah apapun sebenarnya banyak lagi perkara yang saya lalui akhir-akhir ini terutama 2-3 hari yang berlalu yang banyak mengajar saya untuk menjadi pemimpin yang lebih baik dan pengikut yang lebih setia. Mungkin saya dapat berkongsi tentangnya suatu hari nanti. Apapun masih banyak tugas untuk dilakukan di sini terutama untuk menyusun aktiviti-aktiviti sepanjang cuti musim panas ini. Oh yer untuk makluman awal ini, kelas pengajian yang akan berlangsung di markaz pembangunan insan, moniera, sayeeda zainab (rumah saya la tu) adalah seperti berikut.

  • Isnin dan Selasa : Selepas asar, Oleh Ustaz Firdaus bit Hat yang akan membincangkan kitab Halal dan Haram
  • Rabu dan Khamis : waktu belum ditentukan, oleh Ustaz Fuad yang akan membincangkan kitab yang belum ditentukan lagi :D
Harap semua pun bersedia ya ;) Baiklah moga kita sama-sama mendapat manafaat dan dapat melalui hari-hari yang mendatang dengan penuh ketaqwaan kepadaNya. Baiklah, hingga berjumpa lagi ya. ilalliqa' Assalamualaikum warahmatullah...

PS: Oh yer, semalam baru natijah saya baru je keluar dan alhamdulillah saya kini bergelar pelajar tahun 5, kuliah perubatan, Universiti Ain Shams :)

2 comments:

Ibn Salim said...

dah tahun lima ye..cepatnya masa berlalu...

Dr Kadir said...

Doa-doakan la ye yie.dapat habiskan perjuangan di sini dengan baik InsyaAllah