Tuesday, July 31, 2007

Nilai Kecergasan dalam Menggugah Kekuatan Mental dan Fizikal (Siri Pertama)

Assalamualaikum warahmatullah

Untuk kali seterusnya saya sedang cuba untuk menyiapkan satu kertas kerja lain yang juga berkaitan kecergasan dan kesihatan yang boleh digunakan dalam menerangkan tentang kepentingan menjaga kesihatan kepada semua. Kertas kerja ini sebenarnya adalah kertas kerja yang ditaip semula daripada koleksi senior-senior yang lama. Mudah-mudahan bermanafaat!

Nilai Kecergasan dalam Menggugah Kekuatan Mental dan Fizikal


Muqaddimah

Tentu sekali kita selalu mendengar saranan Rasulullah SAW melalui hadithnya yang bermaksud “Ajarlah anak kamu berenang, memanah dan menunggang kuda” Menunjukkan jelas kepada kita bahawa Islam sememangnya dari dahulu lagi meletakkan merit yang cukup tinggi dalam hal penjagaan kesihatan, senaman dan kecergasan sebagai priority atau aulawiyat yang utama dalam kehidupan kita seharian. Justeru, tidakkah kita melihat aspek penjagaan kesihatan ini adalah merupakan suatu yang penting untuk sama-sama kita praktikkan sehari-hari? Suatu persoalan ringkas yang mungkin akan terjawab lewat kertas kerja ini.

Skop Kertas Kerja

Kertas kerja ini akan membncangkan beberapa topik yang berkaitan dengan kesihatan dan kecergasan secara umum dan cara untuk mengekalkan kecergasan. Untuk itu, ia akan merangkumi beberapa subtopik sebagaimana di bawah:

1) Definisi kecergasan

2) Ciri-ciri Kecergasan

a. Kekuatan Otot (Muscle Strength)
b. Ketahanan Otot (Muscle Endurance)
c. Kelenturan Tubuh (Body Flexiblelity)
d. Ketahanan Jantung dan Sistem Peredaran Darah (Cardiovascular endurance)
e. Komposisi badan (Body composition)

3) Penilaian Kecergasan (Biomarker)

a. Ketulan dan kekuatan otot
b. Kandungan Lemak dalam Badan
c. Efisensi Peparu
d. Kelenturan Tubuh
e. Denyutan Nadi

4) Ternik-teknik Memantapkan Kesihatan

a. Senaman
b. Nutrisi Seimbang
c. Rehat dan Tidur

5) Kesimpulan

Definisi Kecergasan

Kecergasan, menurut Merrill’s Health – A wellness approach, adalah tahap kesihatan fizikal badan yang membolehkan seseorang yang cergas itu mempunyai ketahanan dan kekuatan otot, kelenturan tubuh badan, ketahanan sistem jantung dan peredaran darah dan memiliki kontor atau bentuk badan yang kekar dan tidak mempunyai lemak berlebihan.

Kecergasan ini bukanlah suatu yang dapat dicapai dengan sehari kursus atau seminar hujung minggu tetapi ia adalah suatu proses berterusan yang dicapai dengan senaman dan gerakan otot yang teratur yang dilakukan secara sistematik. Harus diingat, mengekalkan kecergasan adalah proses sepanjang hayat dan anya dapat dicapai dengan cara menggabungkan ia menjadi sebahagian daripada gaya hidup(lifestyle atau routine) anda.

Mengubah gaya hidup hanya untuk cergas? Sebelum anda tolak mentah-mentah keperluan ini, lihat dahulu, apa manafaat yang akan anda perolehi melalui peningkatan tahap kecergasan anda:

  • Anda akan mampu meningkatkan berat badan yang ideal
  • Lebih bertenaga dan lambat letih
  • Mampu menghindar atau mengurangkan stress
  • Tidak mudah sedih dan cemas
  • Kurang kemungkinan menghidap penyakit-penyakit psycosomatic (penyakit fizikal kerana penyakit psycology)
  • Tidak cenderung untuk mendapat penyakit kronik seperti darah tinggi, sakit jantung koronori atau kencing manis (Diabetis Mellitus) uang disebabkan oleh pertambahan berat badan (obesity-related diabetes)
  • Mampu memberikan tone otot yang baik
  • Mampu memiliki tulang yang kuat, menghindar penyakit osteoporosis (tulang rapuh)
  • Mampu untuk rehat dan tidur dengan lebih baik
  • Mempunyai otot jantung yang kuat
  • Lebih aktif dalam aktiviti harian
  • Meningkatkan keyakinan diri dan penampilan fizikal
  • Melambatkan proses tua
  • Tidak mudah cedera dalam aktiviti harian


Bukti-bukti melalui kajian:

1) Kajian yang dijalankan di kelas renang Brooklyn College New York. Pelajar yang berenang setiap 30 hingga 60 minit sehari memperlihatkan tahap tension, stress dan marah yang rendah dan pertambahan tenaga dari sebelumnya.

2) Kajian di Loma Linda Universiti di California ke atas pelajar-pelajar yang tidak aktif dan berlebihan berat badan, selepas mengikuti program jalan kaki selama 45 minit 5 kali semingg menunjukkan kesan yang serupa seperti di atas dengan pertambahan tenaga yang ketara.

3) Kajian di Baruch Cllege di New York menunjukkan kumpulan pelajar yang melakukan senaman aerobik secara regular atau berterusan mencapai markah yang lebih tinggi dalam ujian kekreatifan (Senaman mungkin akan meningkatkan fungsi kognitif bagi otak dengan cara meningkatkan aliran darah ke otak dan mengurangkan stress)

4) Kajian di Scripp’s College di California ke atas 300 orang responden yang aktif bersenam dan tidak aktif yang berumur melebihi 55 tahun menunjukkan mereka yang selalu bersenam mempunyai tindak balas otot yang cepat, memori jangka pendek yang baik dan kemampuan memberi sebab (reasoning) yang lebih baik daripada mereka yang tidak aktif.

Bersambung...

No comments: