Tuesday, March 18, 2008

Janganlah Menangis...

“Kadir nak balik Malaysia bila tahun ni? Nak balik sampai raya tak?” tanya seorang sahabat semasa study group kami siang tadi.

“Kenapa?” saya menjawab dengan satu pertanyaan ringkas.

“Pihak ittihad tulab (persatuan pelajar) macam nak mintak start exam lepas raya tahun ni, so boleh la kalau nak balik study leave sampai raya. Saya pun tengah fakir-fikir nak balik ni.” kata sahabat saya tu lagi.

Tiba-tiba saya rasakan begitu ingin segera untuk pulang setelah hampir 2 tahun tidak kembali menemui keluarga tercinta. Rindu pada mak dan ayah, rindu bertemu adik-adik tersayang, rindu pada karenah Iwan yang sudah masuk ke alam persekolahan walau masih pelat lagi berkata-kata. Rindu pada semuanya. Mudah-mudahan Dia mempermudahkan segala perjalanan dan perancangan pulang saya kali ini.

Dan dalam kerinduan ini juga, saya ingin berkongsi satu lagu yang sering dinyanyikan oleh ayah saya semasa mendodoikan saya waktu kecil dahulu yang sering menyebabkan saya mengalirkan air mata.

Mak… Ayah… Doakan anakmu ini ya

Janganlah Menangis…

Janganlah menangis,
Janganlah menangis oh anakku,
Ayah dan ibu,
Selalu berada disampingmu,

Siang dan Malam,
Tak henti-henti aku berdoa,
Kelak kau dewasa,
Engkau akan membalas budi,

Lekaslah dewasa,
Lekaslah dewasa oh anakku,
Jadilah pembela
Kepada nusa dan bangsa dan agama

Tenangkanlah hatimu,
Janganlah kau menangis lagi,
Tidurlah la yang nyenyak,
Besok kita bertemu lagi…

No comments: