Wednesday, April 22, 2009

Assalamualaykum dan salam sejahtera

Minggu ini sudah masuk minggu kelima Round General Surgery dilalui, tidak sampai sebulan lagi saya akan kembali menduduki peperiksaan untuk round ini. Saya seronok mengikuti perbincangan kes-kes di round lebih-lebih lagi kalau ketua wehdah saya yang mengajar, Dr Abdul Rahman Al Maghaghi. Walaupun dia seorang yang agak cengil dan selalu sound pelajar-pelajar tanpa mengira siapa, tapi gaya beliau mengajar memang menunjukkan beliau begitu mengambil berat pelajar-pelajarnya dan cuba memberikan yang terbaik kepada pelajar-pelajarnya untuk menjadi doktor yang baik dan bukan sekadar lulus periksa. Tambah lagi, dia cukup concern dengan saya, satu-satunya pelajar Malaysia yang ada dalam wehdahnya itu. Minggu lepas saya tak hadir pun dia tanya "where is the malaysian?" haru betul...

Apapun insyaAllah bermula bulan 5 nanti atas usaha beliau berbincang dengan Dr Tohir Farid, kedatangan untuk lecture akan diambil dan sesiapa yang tidak mencapai tahap kedatangan tertentu tidak akan dibenarkan menduduki peperiksaan. Katanya, kedatangan ke kuliah adalah wajib bagi pelajar-pelajar perubatan di mana-mana pun dan itu jugalah yang perlu berlaku di Mesir. Suatu langkah yang baik saya kira, memandangkan daripada sejumlah 1501 pelajar tahun enam, tidak sampai 10% yang hadir ke muhadharah setiap hari. So lepas-lepas ni rajin-rajinlah datang ke muhadharah ya.

Sebetulnya sekarang adalah fatrah imtihan bagi kebanyakan tahun samada pelajar perubatan atau pelajar agama di Mesir ini, justeru diharapkan semua pun dapat melakukan yang terbaik dalam imtihan kali ini, untuk diri sendiri, keluarga, dan yang lebih penting keranaNya sebab niat kita yang pertama untuk menuntut ilmu dalam apa-apa bidang pun adalah keranaNya. So insyaAllah kalau betul niat dan cukup usaha, kejayaan pasti bersama. So buatlah yang terbaik ya, mungkin artikel-artikel lepas seperti ini dan ini dapat kembali dibaca untuk menambahkan semangat kita menempuhi imtihan mendatang.

Baiklah sekadar mencoret sesuatu dengan agak santai untuk mengembalikan semula mood menulis, InsyaAllah diberikan keizinan olehnya kita akan bersua lagi.

Jazakumullah khairan kathiraa wassalam...

2 comments:

beanie said...

Finally update, lepas sebulan lebih! Haish...

luckie said...

A ah alhamdulillah...