Tuesday, June 24, 2008

Doa dan tawakkal :)

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaykum dan salam sejahtera buat semua.


Saya cuba mencari gambar-gambar yang menunjukkan saya sedang study dalam koleksi yang ada, namun tidak saya temui. Mungkin tidak banyak gambar yang diambil menunjukkan saya sedang belajar atau sememangnya kurang masa yang saya peruntukkan untuk belajar, hanya Allah, saya dan mereka disekeliling saya sahaja yang mungkin mengetahuinya. Apapun saya berazam untuk membuat yang terbaik bagi mcq paediatric Sabtu ini, walau cukup banyak yang perlu saya revise kembali namun insyaALlah mengambil semangat Turki di dalam EURO kali ini, saya mampu melakukannya walau masanya agak suntuk.



Apa lagi yang akan diperbuat oleh penuntut ilmu jika tidak menuntut ilmu?


Seketika menunggu Idah menyediakan makan tengah hari kami, saya sempat membelek-belek sebuah buku, kompilasi daripada tulisan Said Badiuzzaman An Nursi di dalam risalah-risalah An Nur beliau. Saya tertarik dengan satu tulisan yang menghuraikan tentang doa kita kepada Allah Subhanahuwataala.

Memberikan analogi umpama seorang budak yang mengadu sakit dan meminta ubat daripada doktor. Ada kalanya doktor akan memberikan apa yang dikehendaki oleh budak itu untuk menyembuhkan kesakitannya. Adakalanya doktor tersebut akan memberikan sesuatu yang lebih baik daripada apa yang diminta oleh budak tadi untuk menyelesaikan masalahnya dan ada kalanya doktor tidak memberikan apa-apa kepada budak tadi kerana dia tahu ubat tersebut akan membawa kemudharatan kepada budak itu dan akhirnya kesakitan itu pergi dan budak itu kembali sihat. Begitulah adanya apa yang berlaku kepada setiap permintaan dan permohonan yang kita panjatkan kepada Allah dalam setiap doa-doa kita. Dia berjanji untuk menjawab segala permohonan kita kepadaNya namun Dia tidak menjamin akan menerima dan memberikan se'bijik' apa yang kita mohonkan itu.

Justeru mohonlah apa yang terbaik buat diri kita dalam apa jua yang kita lakukan dalam kehidupan ini. Moga dengan itu kita lebih redha dan percaya dengan rahmat dan kasih sayangNya kepada kita Moga kita akan sentiasa mendapat petunjuk daripadaNya setiap masa dan ketika.

Apatah lagi doa yang dipohon juga adalah berupa ibadah yang kita lakukan kepadaNya yang pastinya punya bahagian yang tersendiri dalam saham kita di akhirat kelak. Justeru jangan jemu untuk berdoa serta bersyukur dan redhalah dengan apa yang kita dapat dan kita ada.

Usaha terus, doa terus dan tawakkal kepadaNya insyaAllah. Bagaimana kita boleh merintih menyalahkan Allah apabila tidak mendapat kejayaan yang didoa dan diharapkan selepas penat berusaha, sedangkan kemampuan untuk kita berusaha itu sendiri adalah satu kurniaan yang diberikan Allah. Fikir-fikirkanlah. Ok, mohon permisi. Paed menggamit lagi...

Jazakumullah Khairan Kathiraa...

6 comments:

SoalHati said...

amboi tobib..posing abes....hehe

Dr Kadir said...

laa ke situ plak dia...

Anonymous said...

a'a..tekejut tgk pres posing..hi2..
anyhow..gud luck exam ye!
bittaufeeQ =)

Dr Kadir said...

itu bukan posing la.. itu candid!

SoalHati said...

relax arr tobib...main2 ketika otak ketensionan...hehehe

Dr Kadir said...

tak marah la...

nampaknya gambar yang lebih diperhati dari isi entry, lepas ni taruk gambar je la.... :)