Sunday, June 29, 2008

Coretan Hari Semalam...

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaykum dan salam sejahtera buat semua.

Alhamdulillah, akhirnya dapat melalui imtihan paediatric dengan baik, walaupun sebetulnya saya sendiri tidak sempat untuk menghabiskan pembacaan buku qism yang setebal 350 muka surat itu dan soalan mcq yang lebih daripada 1000 soalan itu. Namun Alhamdulillah 'ala kulli hal. Salah?ya sudah pasti sudah ada yang salah, sekurang-kurangnnya 6 soalan sudah dipastikan kesalahannya. huhu.

Pagi semalam, Syazwan telah selamat bertolak meninggalkan Kota berdebu Kaherah ini diikuti Dzul pada tengahharinya. Dan kini Syazwan sendiri sudahpun sampai di Malaysia dan mungkin sudah berada di rumah gamaknya. Saya bersama Akmal, Abang Ilham dan Haikal meluangkan masa untuk pergi ke airport untuk menghantarkannya pulang. Sedikit kesulitan berlaku di airport menyebabkan kami hanya melangkah pulang sekitar jam 3:00 pagi. Di kala itu, kepala saya terasa cukup berat sambil minda terus mencongak apa la nak jadi dengan exam pediatric nanti ni, pastinya kurang tidur akan memberikan effect kepada prestasi saya di dewan peperiksaan.

Setelah menempuhi perjalanan yang agak jauh, kami hanya menjejakkan kaki ke rumah sejurus ketika azan Subuh berkumandang. Seusai solat Subuh, saya terus pulang ke rumah, merebahkan tubuh di tepi Idil, mengunci handset pada jam 7:00 pagi dan terus melelapkan mata. Saya tidak sedarkan apa-apa lagi sehinggalah terkejut mendapat sms "Salam, good luck exam!! Binnajah...Doakan Idah jugak..."

Saya melihat jam. Oh sudah pukul 8:00 pagi. Nyata loceng handset yang berbunyi sudah tidak mampu mengejutkan saya lagi. Dengan rasa yang amat berat saya cuba untuk bangun. Alhamdulillah akhirnya saya mampu untuk berdiri, mengambil tuala dan terus ke bilik air menyiapkan diri.

Sekali lagi kami masih terkeliru dengan waktu sebenar peperiksaan kami, ada yang mengatakan pukul 9:00pagi dan ada pula yang memberitahu pukul 9:30 pagi. Saya sendiri mengambil jalan selamat dengan bertolak lebih awal untuk sampai ke kuliah sebelum jam 9:00 pagi. Namun sesampai di sana, setelah bertanyakan kepada bawab imtihan, ternyata peperiksaan hanya akan dimulakan pada jam 10:00 pagi. Hai Mesir... mesir...

Apapun alhamdulillah imtihan dapat dilalui dengan baik, dan selepas ini hanya tinggal MCQ untuk Clinical Pathology yang akan dilalui sebelum bertolak pulang pada Jumaat nanti. Itupun sekali lagi saya terkejut apabila tarikh imtihan pada 1 Julai itu telah di radd oleh qoul yang mengatakan ia akan diadakan pada 2 Julai ini. Akan cuba dipastikan daripada kawan-kawan arab nanti.

Yang pastinya, sebelum berangkat pulang ada beberapa perkara yang perlu saya selesaikan dan mengisi padat jadual saya sepanjang 5-6 hari ini. Kesakitan pada belakang Idil juga sedikit merisaukan saya. Moga dia akan cepat sembuh dari kesakitan yang dihadapi. Mohon doa dari semua. Baiklah, saya tidak punya banyak idea untuk teruskan coretan pada kali ini. Moga semua sentiasa dalam rahmat dan petunjuk dariNya. Hingga ke entry lain, doakan semua insyaAllah.

Jazakumullah Khairan Kathiraa...

No comments: