Wednesday, June 4, 2008

Gembirakah kita ?

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaykum dan salam sejahtera buat semua.

Saya ingin membawa sahabat-sahabat merenung dan berfikir, Bersyukurkah kita apabila dilahirkan sebagai Muslim. Bergembirakah kita apabila dalam hidup ini kita dianugerahkan Allah nikmat dengan menganuti agama yang Agung, agama yang sebenar-benar agama ini.

Gembirakah kita?

Sedang orang lain masih tercari-cari Rabb mereka. Hanyut dan lalai dalam kesesatan pencarian Tuhan mereka itu. Tertipu dan terpedaya dengan anutan yang mereka percayai. Kadang-kadangnya ada antara mereka yang diberikan Allah kesenangan dan kemewahan di dunia, punya segala-galanya namun terasa sepi dan kosong jiwa. Kerana tidak menemui Tuhan mereka. Namun kita, dimuliakan Allah dengan Islam.

Justeru, cuba kita hisab diri kita kembali. Sejauh mana syukurnya kita ditakdirkan kita sebagai hambaNya dan Dia sebagai Tuhan kita, ketika qiam kita, ketika rukuk kita, ketika sujud kita dan seterusnya. Di kala orang lain tidak dapat qiam seperti kita, tidak dapat rukuk seperti kita, tidak dapat sujud seperti kita. Moga hati kita lebih terikat kepadaNya. Moga hati kita lebih khusyuk kepadaNya.

Justeru, bersyukurlah. Dan sampaikanlah ajaran ini walau di mana-mana. Berkongsilah ajaran agama ini dengan seluruh manusia. Kerana Agama ini sangat indah. Agama ini sangat benar dan Agama ini adalah untuk seluruh umat manusia...

"Sampaikanlah dariku walau sepotong ayat"

________________________________________________

Gembirakah kita?

Hari ini, rakyat Malaysia bakal menikmati kenaikan harga minyak petrol sehingga 78 sen menjadikannya RM2.70 seliter sekarang ini. Saya hairan apabila ramai yang merungut dengan kenaikan ini sedangkan kerajaan inilah yang telah mereka pilih baru-baru ini.

Saya tidak mahu mengulas panjang kerana semuanya bakal dan telah pun diulas oleh pakar ekonomi dan ahli politikus negara yang lebih arif daripada saya. Dan ulasan dari UZAR ini paling saya minati. Cumanya yang semua orang tahu dan semua orang maklum, kenaikan ini pastinya akan membawa kepada kenaikan harga-harga barangan yang lain. Justeru bagaimana rakyat ingin berasa selesa di negara Malaysia pengeluar minyak ini.

Baiklah, sampai sini dulu buat kali ini, berkira-kira untuk membawa balik minyak petrol sekilo dua apabila pulang ke Malaysia nanti... :)

Jazakumullah Khairan Kathiraa...

1 comment:

NMZ said...

nice article, bawakla petrol dari saudi ke :D