Tuesday, April 29, 2008

Tubuu Taubatan Nasuha...

Saya melalui hari yang cukup panjang, letih dan memenatkan hari ini. Bermula dengan meeting Etika PERUBATAN, bergerak ke JPMK untuk menyelesaikan beberapa urusan, kembali ke ARMA yang asalnya ingin mengikuti kelas Ustaz Fuad tapi dibatalkan, kembali ke rumah untuk menepati masa bermain bola pada jam 5:30 petang tetapi ditangguhkan pada hari esoknya. Dan malamnya saya ke rumah Ustaz Fauwaz untuk kelas terakhir kami berkenaan Feqah sebelum masing-masing melalui exam yang bakal menjelma. Penat tapi menyeronokkan.

Tapi bukan itu yang ingin saya bicara dan kongsikan malam ini, yang ingin saya bicarakan adalah berkenaan rahmat dan kasih sayang Tuhan kepada kita. Maaf dan AmpunanNya dalam setiap dosa yang kita lakukan apabila kita bertaubat kepadaNYa. Saya kembali insaf apabila menonton dua rakaman pendek di bawah ini. Tanpa disedari saya menitiskan air mata. Saya tak pasti mengapa hati saya terlalu lembut dan mudah tersentuh sejak akhir-akhir ini. Mudah-mudahan Allah mengampunkan segala dosa saya samada yang saya sedari atau tidak saya sedari. Terlalu banyak salah dan silap saya selama ini. DenganNya dan juga dengan makhluk-makhlukNya yang saya hadapi saban hari. Termasuklah amanah-amanah yang terpikul dibahu saya dalam banyak perkara. Moga dia memberikan saya petunjuk yang sebaiknya.

Buat semua, hayatilah dan bertaubatlah sebelum terlambat,sebelum nyawa dihujung halqum, sebelum maut menjemput pulang. Kita sendiri tidak pasti bagaimana kesudahan kita di dunia ini, ada yang hidupnya penuh bergelumang dengan dosa, namun di akhir hidupnya dia bertaubat dan taubatnya diterima Allah sedang kita mungkin hidup kelihatannya jauh dari dosa, namun takut, gerun, gusar dan bimbang akhirnya kita jauh dari rahmat dan keredhaanNya. Nauzubillah min zalik. Ampunkan kami ya Allah... Ampunkan kami ya Allah...





Epilog Silam

Dalam mengenang kisah hidup silam
Ku sedar dari kesilapan lalu
Tuhan beratnya dosa-dosaku
Masihkah ada ampunan buatku

Tuhan...Dalam menempuh hidup ini
Banyaknya dugaan datang menguji
Tuhan...Ada yang dapatku gagahi
Dan ada yang gagal kuhindari

Tuhan...Dosaku menggunung tinggi
Tapi taubatku tak kutepati
Tuhan...Rahmat-Mu melangit luas
Terlalu sedikit kubersyukur

Kini kukembali pada-Mu
Mengharap maghfirah dari-Mu
Mogakan terampunlah dosa-dosaku
Biarpun ujian melanda
Ku tetap berkasih pada-Mu
Kerna kuyakin kasih-Mu
Kekal tiada sudahnya...

1 comment:

NMZ said...

Moga terus diberi kekuatan inshaAllah.

Malaysian hospital series 1 for sharing, inshaAllah, pls klik my name, wassalam