Sunday, April 8, 2007

Berprinsip tidak jumud, terbuka tidak hanyut

Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh.

"Berprinsip tidak jumud, terbuka tidak hanyut" Kalau sahabat-sahabat perasan, begitulah bunyinya status ana untuk seminggu dua kebelakangan ini. Ungkapan tersebut sebenarnya keluar daripada bicara seorang tokoh yang agak ana kagumi suatu masa dahulu. Walau ringkas tapi cukup padat dan sohih dari segi maksud yang ingin disampaikan.

Sememangnya dalam kehidupan kita ini, sangat memerlukan kita berprinsip dalam apa sahaja perbuatan yang kita lakukan apatah lagi kita sebagai orang Islam. Kita mahu melaksanakan segala perintah dan suruhan Allah SWT dan dalam masa yang sama kita wajib untuk menjauhkan diri daripada melakukan larangan-larangan Allah kepada kita. Itu prinsip kita. Kita tidak mahu terlibat dengan pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan. Itu prinsip kita. Kita tidak mahu meminum arak walaupun diberikan percuma kerana tahu ia haram di dalam Islam. itu prinsip kita dan macam-macam lagi yang memerlukan kita tegas dan berani mempertahankan prinsip kita. Namun dalam masa yang sama tidak patut dan tidak wajar untuk kita bersikap terlalu jumud dalam mempertahankannya. Seperti contoh dalam hal-hal yang bersangkut paut perkara khilaf dan sebagainya tidak patut untuk kita bermatian-matian mempertahankan pendapat kita dengan meminggirkan terus pendapat yang lain.

Jadi, perlunya dalam keadaan dan situasi sebegini kita lebih bersikap terbuka dan menerima perbezaan yang ada samada pendapat atau sebagainya. Kita berlapang dada bahawa tidak semestinya kita sentiasa betul dalam setiap perkara dan juga tidak semesti orang lain juga benar dalam setiap perkara. Di situ perlunya kita bersikap toleransi bukan? Namun perlu juga kita ingat, tidak semestinya bersikap terbukanya kita menyebabkan kita hanyut dengan keterbukaan tersebut sehingga kita bersikap cukup liberal dalam semua tindakan. Oleh sebab itulah dalam setiap perkara yang kita lakukan, cubalah untuk menilai dengan neraca iman dengan sebaiknya berpandukan ilmu yang kita ada. Jadilah insan yang dapat meletakkan dirinya sesuai dengan masyarakat di sekelilingnya dan menerima segala perbezaan yang ada dengan matang dan rasional. Sekadar sedikit coretan sebelum melelapkan mata. :)

Buat sahabat-sahabat, moga sentiasa dalam rahmat dan kasih sayang ALlah setiap masa dan setiap waktu. Jumpa lagi ya. Salam alayk.

Berprinsiplah ya!!

No comments: